Kåt, men bestemt: Ingrid Vatnar Olsen vil ha sex, men ønsker å vente til ekteskapet.

Westerdals-studenten Ingrid Vatnar Olsen om fordommene: – Kristne er også kåte

Westerdals-student gikk hardt ut mot et sexfiksert samfunn i VG forrige uke. Selv venter hun med sex til ekteskapet.

Det er bare å holde klærne på!»

Intervjuet

• Hvem: Ingrid Vatnar Olsen
  • Skrev leserinnlegg i VG om å være 21 år, kristen og jomfru

– Jeg ville benytte muligheten til å snakke om sex mens jeg faktisk er jomfru. Derfor tror jeg min stemme kan være viktig. Sex er likevel ikke min hjertesak, mennesker er. Jeg ønsker bare alt godt for mennesker. Og jeg ønsker å vise at det er mulig å gå imot strømmen.

Hvordan finner du styrken til å stå ved valget ditt?

– Jeg har jo lyst til å ha sex. Kristne er ikke mindre kåte. Kjæresten min er også kristen. Han har hatt sex før, men vi har tatt valget om ikke å ha sex før vi gifter oss. Men shit det er vanskelig – det blir jo noen sene kvelder, men det er bare å holde klærne på!

Hvilke reaksjoner har du fått på innlegget?

– I kommentarfeltet i VG skrev folk ting som: «Men jenta mi, jomfrudommen er ikke det fineste du kan gi bort.» Men utenom nettroll opplever jeg fine tilbakemeldinger, og blir møtt med respekt fra folk som takker meg for å ta opp teamet.

Møter du fordommer?

– Folk tror jeg går glipp av mye, og mener jeg er en kjedelig, kristen jente som lar meg begrense av det jeg tror på. De rister på hue og synes synd på meg.

Hvordan forholder du deg til det?

– Jeg forstår hvorfor folk velger å ha sex, det er jo verdens mest naturlige ting. Jeg er åpen for å lytte til de som er uenig med meg – jeg er jo en del av en minoritet. Jeg tar ikke avstand fra samfunnet, men jeg ønsker likevel ikke alltid å bli formet av det.

Kristen: For Ingrid Vatnar Olsen er ekteskap en pakt mellom henne, kjæresten og Gud. Nå ønsker hun å være en stemme for sin generasjon.

Blir du møtt med fordommer på studiestedet ditt?

– Å ja, gjett om. Altså jeg går jo på Westerdals, og de fleste av mine studiekompiser og lærere er uenig med meg i forhold til sex. Jeg vil uansett hvor jeg befinner meg møte mennesker som har et annet ståsted enn meg. Men det er greit. Vi må kunne respektere hverandre, og akseptere forskjellene oss imellom.

Hva mener du sex bør være?

– Jeg er kritisk til sexfokuset vi møter hver bidige dag, og vil heller løfte frem sex som noe vanvittig digg og dødsbra.

Hvorfor er sex innenfor ekteskapet å foretrekke?

– Dersom vi gir oss selv bort i hytt og vær tror jeg vi bli mer såret enn vi ønsker. Jeg vil ikke vil gi meg bort før jeg vet at han aldri vil stikke av, noe man lover ved ekteskap. Jeg vil at bare jeg skal være min mann sin, og at det bare er han som har sett meg naken. Jeg trenger i alle fall den tryggheten. Jeg heier på trygghet!

Hvorfor bare ha én partner?

– Jeg forstår hvorfor man har mange sexpartnere, men det er viktig å stille spørsmålet om det bryter mer ned enn det bygger opp. Tøm, røm og gløm, liksom. Fint der og da, men hva med hjertet i ettertid? Utrygg sex tror jeg ikke er noe å trakte etter. Trygghet er grunnleggende i alle relasjoner. Jeg ønsker å beskytte hjertet mitt fra det som kan skade. Sex er ikke noe skittent, det er bare fint og vakkert. Og jeg gleder meg.

Flere spennende saker om religion:

«Skam»-Iman snakker ut om troen: - Jeg følte meg annerledes

Rekordmange er kristne, men hvor gjemmer de seg?: - For mange er det mer interessant å vite om Astrid S er jomfru, enn om jomfru Maria var det