Møt forberedt: Bruk minst 15 minutter til å forberede hver forelesning. Les introduksjon og oppsummeringen til tilhørende kapitler og se gjennom forelesningsslides dersom de er tilgjengelig, råder Olav Schewe, forfatter av Superstudenten. Arkivfoto: Odin Drønen

De 20 beste rådene for ferske studenter

Her er oppskriften på hvordan du blir en stjerne på eksamen, får råd til å ta en øl i helgene og skaffer deg en tjuvstart på karrierelivet.

Superstudentens beste studietips

Mange studenter kaster bort masse tid på lesesalen, men følger du disse tipsene kan du dra hjem tidlig med god samvittighet.

• Lag en plan: Studier har vist at det å legge en plan for hva du skal gjør, øker sjansene for at du faktisk kommer til å gjøre det. På begynnelsen av hver uke, se hva som må gjøres og sett av tid i kalenderen til det.

• La konsentrasjonen styre: Konsentrasjon er en forutsetning for læring. Uten konsentrasjon, ingen læring. Dårlig konsentrasjon, dårlig læring. Dersom du har en dårlig dag og sliter med å konsentrere deg, utsett læringen og gjør noe annet i stedet. Det er bedre å lese i to timer med topp konsentrasjon enn i fire timer med elendig konsentrasjon.

• Test deg selv: Dersom du ønsker å lære noe utenat er det langt mer effektivt å høre seg selv enn bare å lese over det flere ganger. Faktisk mener eksperter på leseteknikk at du bør bruke så mye som 50 prosent av lesetiden til å høre deg selv i hva du nettopp har lest. Oppgaveløsing og bruk av nøkkelkort er også en måte å teste seg selv på.

• Se det for deg: Hjernen kan huske bilder mye bedre enn ord og abstrakte konsepter. Faktisk er det slik mange mestre i hukommelse lærer seg tall med tusenvis av siffer utenat eller rekkefølgen på kortene i en kortstokk. Forsøk å lage deg bilder av det du skal huske utenat.

• Møt litt forberedt: Bruk minst 15 minutter til å forberede hver forelesning. Les introduksjon og oppsummeringen til tilhørende kapitler og se gjennom forelesningsslides dersom de er tilgjengelig. Det gir oversikt og noen knagger å henge ting kunnskapen på.

• Ta gode notater: Det er en prosess som i seg selv fremmer læring og gir deg oversikt i et fag. Når du noterer, tving deg selv til å kun trekke ut det viktigste og formuler det med egne ord. Det gir større læringsutbytte og mer fokuserte notater som går raskere å lese igjennom siden.

• Løs gamle eksamensoppgaver: Gamle eksamensoppgaver er en mye bedre indikator for hva som kommer på eksamen enn pensumbøkene. Å løse oppgaver er også en mye mer aktiv måte å jobbe med stoffet på enn det å lese.

Kilde: Olav Schewe, forfatter av Superstudenten

Lest denne? Slik unngår du å irritere sensor

Slik overlever du økonomisk

Med disse ekspertrådene kan du jobbe mindre og bruke mer tid på det du liker best: øl med gutta og tur til Berlin med jentene.

• Lag budsjett. Ikke så sexy, men anbefales. Sjekk nettbanken og se hva du bruker av penger.

• Bo utenfor byen. Det er mange leiekroner å spare på å bo utenfor sentrum. Mange skremmes av dette, men ta i det minste turen til andre bydeler og sjekk ut livet der.

• Jobb ved siden av studiene. Skaff deg deltidsjobb som ikke går utover studiene. Ikke overstig Lånekassens grense for hvor mye du kan tjene før stipend avkortes. Grensen er 162.000 kr i 2015.

• Ta opp fullt studielån. Lønner seg selv om du ikke trenger pengene. Lånet er rentefritt mens du studerer og du kan tjene litt på å ha pengene i banken.

• Smør matpakken din selv. Småbeløp til kantine, kaffe, snacks blir til sammen store summer. Fyll termos med kaffe og fyll på din egen vannflaske.

• Planlegg innkjøp. Spar flere tusen i måneden på å planlegge matinnkjøp og ta en storhandel en gang i uken. Husk prisforskjell på merkevarer og dagligvarekjedenes egne merker.

• Søk legater. Midler fra legater og støtteordninger er et svært godt tilskudd til en skral studentøkonomi. Få benytter seg av ordningene. Sjekk ut Legathåndboken og UNIFOR hvilke du kan søke.

• Kjøp brukt/få gratis. Søk på nettet. På finn.no er det flere som gir bort gratis møbler.

Kilde: Elin Reitan, forbrukerøkonomi i Nordea

Fikk du med deg? Møt studenten som bruker 40 kroner på mat i måneden

Slik kaprer du drømmejobben etter studiet

Skaff deg selv et forsprang og start nettverksbyggingen allerede i høst.

• Start tidlig med å bygge nettverk, da stiller du sterkere når du skal søke jobb. Mange studenter synes ofte det er litt skummelt, men å bygge nettverk kan være så enkelt som å snakke med noen på en karrieredag. Legg til personer du møter på Linkedin, eller vær litt gammeldags og be om et visittkort.

• Et verv i et økonomistyre ser ofte bedre ut enn et verv i studentbaren. Når det er sagt ser det alltid bra å engasjere seg i aktiviteter utenom studiene.

• Kunnskapen og ferdighetene som faget ikke gir deg kan du opparbeide deg gjennom å engasjere deg i aktiviteter ved siden av studiene.

• En arbeidsgiver bruker gjerne karakterer for å skille ut søknader i en begynnerfase, men sjansene dine verken står eller faller på karakterene alene.

• Å fullføre grad på normert tid kan være et signal om at du er målbevisst og flink til å prioritere tid. Men som student kan du ha helt legitime årsaker til at du ikke har fullført graden på normert tid og da vil det være viktig å få frem dette.

Les også: Slik kapret Jeanett sommerjobben

Og: Disse studentene skaper sin egen arbeidsplass på Instagram

Kilder: Karriseresenteret ved Universitetet i Oslo, BI Karriereservice, Høyskolen i Oslo og Akershus Karriere og Manpower Group

Les mer: Klining, skulking og bitter rivalisering, kjendiser gir deg en innføring i hvordan du takler studietiden