Kapret drømmejobben
Studentene har talt. Innovasjon Norge er landets mest attraktive arbeidsplass.
For første gang er Innovasjon Norge den mest populære arbeidsgiveren blant økonomistudenter. Det viser årets Karrierebarometer, utført av Karrierestart.no og Evidente.
30 år gamle Jeanett Sandmo er en av dem som har greid å kapre det mange anser som drømmejobben: hun er strategiansvarlig for Innovasjon Norges gründerdivisjon. Hun liker at spesielt godt at arbeidsdagen er så variert, i tillegg til at hun får muligheten til å jobbe med folk fra mange kulturer.
– Innovasjon er viktig for at vi skal finne det som skal bli «den nye oljen». Entreprenørskap og innovasjon er verktøyet, sier Sandmo.
Hun har vært fast ansatt der i fire år, etter at hun fullførte en bachelorgrad i økonomi ved Universitetet i Agder. Ved siden av jobben tar hun en master i ledelse ved NTNU.
– Sikrer arbeidsplasser
Undersøkelsen fra Karrierebarometeret hadde 5800 respondenter, og ble utført i mars og april.
Yvonne Fosser er HR-direktør i Innovasjon Norge. Hun tror studentene liker at de setter søkelyset på bedrifters og prosjekters lønnsomhet og å skape arbeidsplasser. I tillegg er det positivt at Innovasjon Norge har en grønn profil.
– Det viser at vi ikke bare bryr oss om bunnlinjen, men også tar ansvar for å sikre arbeidsplasser og grønn vekst. Vår rolle er å heie på og legge til rette for utvikling, sier Fosser.
Hun mener det er viktig at jobbsøkerne deler Innovasjon Norges verdier. De ser etter søkere som er ansvarlige, nytenkende, løsningsorienterte og gode til å få frem det beste i andre. Hun mener norske økonomistudier er godt tilpasset det de trenger, men hun understreker at søkere må ha noe mer å vise til enn kun et vitnemål.
– Må slippe til de yngre
Fosser forteller at de derfor ikke ansetter så mange rett fra skolebenken.
Likevel er det viktig at de eldre og erfarne ikke «tar over», men gir de yngre muligheten til å lære av dem. Innovasjon Norges leder, Anita Krohn Traaseth, har uttalt at de må bli flinkere til å rekruttere unge også.
– I en Twitter-melding skriver Traaseth at vi må slippe til de yngre. Dette skal vi få til og ser nå på ulike alternativer. Det kan være internship-ordning, trainee-ordning, eller lignende. Mitt mål er å få til dette til neste år, sier Fosser.
Fosser råder økonomistudenter som vil ha en jobb hos dem å starte sin egen gründerbedrift mens de studerer, samt skaffe seg relevant arbeids- og organisasjonserfaring. Da kan veien til drømmejobben bli kortere enn om de venter til etter studietiden.
– Dagens rockestjerner
I fjor tronet DNB på førsteplassen blant økonomistudentene på Karrierebarometeret, men etter et år med en rekke skandaleoppslag har de nå rykket ned til en tredjeplass. Pilen har pekt motsatt vei for Innovasjon Norge. De gikk fra en trettendeplass til å toppe Karrierebarometeret.
Arve Kvalsvik, en av hjernene bak undersøkelsen, sier at det ikke først og fremst er trygge arbeidsplasser som appellerer til studenter.
– Når vi gjør analyser av hva som skiller de attraktive bedriftene fra de mindre attraktive, har det ikke endret seg så mye. Studenter er først og fremst opptatt av om bedriftene kan tilby spennende arbeidsoppgaver, en ung, dynamisk kultur og gode karrieremuligheter i en spennende bransje, sier Kvalsvik.
Fosser mener det å jobbe med innovasjon appellerer til unge fordi det handler om omstillingen av norsk næringsliv etter oljen. Det er ikke like populært å gå inn i petroleumsnæringen lenger, og hun tror dagens studenter i stedet vil være med «å skape arbeidsplassene vi skal leve av i fremtiden».
– Det å være gründer har fått en helt annen status enn før. Jeg spurte noen studenter på Twitter om hvorfor vi er så attraktive, og svaret var at gründere er dagens rockestjerner, sier Fosser.
Bygget opp nettverk
Allerede da Sandmo begynte på universitetet, hadde hun et ønske om å få en jobb i Innovasjon Norge.
– Jeg fant «veien inn» via nettverk jeg hadde bygget meg opp, både før og underveis i studietiden, sier Sandmo.
Sandmo får mange utfordringer i jobben som strategiansvarlig for gründersatsningen.
– Jeg har utrolig varierte arbeidsoppgaver og det er det som gjør det så spennende. Jeg har et strategisk og faglig ansvar for at våre tjenester for gründere er hensiktsmessige og kan videreutvikles, sier Sandmo.
Hun oppfordrer studenter til å bruke karrieredagene og frivillige arrangementer aktivt til å knytte kontakter og gjøre seg kjent i miljøet de ønsker å jobbe i etter endt studie. Dette mener hun at mange studenter glemmer i studietiden, og at de i stedet bare fokuserer på karakterer.
– Man må være bevisst på å vise seg frem, bygge nettverk, og å lære de selskapene man ønsker å jobbe for å kjenne. Jeg brukte veldig mye tid i studietiden på å være med på arrangementer, være med på konferanser og delta i settinger som var viktige. En del studenter undervurderer dette, sier Sandmo.