Nissemasker: I frykt for represalier gjemmer mennene seg under kodenavnene «Mr. Handsome», «Japaneren» og «Hunter».

Julevendetta mot Løvenskiold-slekta

Hevngjerrige studenter stjal juletre fra Løvenskiold-skog.

– Det kommer til å gå ett tre, hver eneste jul, helt til Westerdals-studentene får en beklagelse fra Løvenskiold-brødrene.

Trykk på bildekarusellene for å se flere bilder.

Vi befinner oss i et bekmørkt og tåkelagt Nordmarka med tre unge menn i nissemaske. Under kodenavnene «Hunter», «Japaneren» og «Mr. Handsome» leter de seg gjennom skogen etter det perfekte juletre. Det er nemlig Carl-Otto Løvenskiold, bror av Westerdals-eierne Nicolai og Peder, som eier store deler av Nordmarka. De tre ble svært opprørte da det i høst kom frem at [brødrene hadde hentet 105 millioner kroner ut av Westerdals](1). Nå er de på hevntokt.

– Dette er en vendetta mot Løvenskiold-slekta. Øye for øye, tann for tann, sier mannen som går under kodenavnet «Hunter». Carl-Otto Løvenskiold er ikke delaktig i Anthon B. Nilsen, selskapet som eier Westerdals, men de maskekledde mennene forteller at de ønsker å treffe der det rammer hardest: familien. Identiteten bak maskene nekter de å oppgi i frykt for represalier fra det de omtaler som Norges mektigste familie.

Payback er en bitch, Løvenskiold.

«Japaneren»

«Robin Hood»-ånd

To av de tre mennene er studenter, men ingen av dem går på Westerdals. De forteller det er trangen til å stå opp mot urettferdighet som nå får dem til å gå til aksjon.

– Dette er vår måte å vise samfunnsengasjement. Vi ønsker å sende et signal om at rike kapitalister som Løvenskiold-brødrene ikke kan slippe unna med hva som helst. Vi tar fra de rike og gir til oss selv, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Man kan si at vi drives av en slags Robin Hood-ånd, sier «Japaneren».

Mennene beveger seg lenger og lenger inn i skogen, uten å finne et tre som tilfredsstiller dem. Det er vått, kaldt og sikten er dårlig, men etter en halvtimes tid åpenbarer det seg et lite grantre i lyset fra lommelykten

– Dette er nydelig! Faktisk helt perfekt for stuen vår, sier «Hunter» og legger sagen mot stammen.

Etterspillet: De hevngjerrige studentene erklærer seier over Løvenskioldene og leverer treet tilbake

Glitrende: Treet er ferdig pyntet og julefreden kan senke seg. -Payback er en bitch, Løvenskiold, sier «Japaneren».
Julekule: «Japaneren» er omhyggelig når han pynter treet til jul.

Rettferdigheten først

[Løvenskiold-brødrene har allerede overførte alle pengene tilbake til Westerdals og ingen lovbrudd er bevist](2). Likevel er mennene overbevist om at de gjør det rette.

– Vi har ikke tredd nisseluene lenger ned over øynene enn at vi ser forskjellen på rett og galt. Det er åpenbart at noe ikke er riktig. Ellers ville de aldri levert pengene tilbake. Vi kommer for øvrig til å levere treet tilbake over jul, akkurat som Løvenskiold-brødrene gjorde med penga, sier «Mr. Handsome».

Etter noen minutters saging er treet felt, og de finner stien tilbake mot sivilisasjonen. De unge mennenes puls begynner sakte å stige jo nærmere de kommer utkanten av skogen. Frykten for at skogvokter venter på andre siden er stor og de krangler om hvem som skal bære treet. Trygt kommer de seg likevel tilbake, og kan puste lettet ut.

– Det tærer faktisk litt på samvittigheten å stjele et tre på denne måten. Vi er glade i naturen, men av og til må rettferdigheten gå først, sier «Mr. Handsome «.

Kommentar: Til sammen er alle de 105 millionene tilbake i skolen, men problemene på Westerdals er langt fra over

Julen er reddet

Siden ingen har bil tar de treet med kollektivtransport tilbake til sentrum. Nissemaskene og treet vekker stor oppmerksomhet. Både smil, high-fives og snikfotografering møter dem.

– Responsen vi fikk på t-banen var et tegn på at vi har gjort det riktige. Payback er en bitch, Løvenskiold, sier «Japaneren».

Treets endestasjon er et slitent kollektiv på Bislett hvor det umiddelbart øker julestemningen betraktelig.

– Jaja, da ble det jul i år og. Håper Løvenskiold-slekta nå lærer av sine feil, smiler «Japaneren» før julefreden senker seg.

Universitas har prøvd å få tak i Løvenskiold-brødrene, men ingen av brødrene var tilgjengelig for kommentar.