Tester: Linda Manley fra Fürst Medisinske Laboratorium.

Taper kampen mot klamydia

Stadig flere unge blir diagnostisert med klamydia. – Nordmenn er dårlige til å bruke kondom, men flinke til å teste seg, sier ansvarlig for seksuell helse i Røde Kors Ungdom.

Det som er stress med å være resistent, er at jeg må ta en heftigere kur

Klamydiasmittet økonomistudent

Folkehelseinstituttets rapport om klamydia

• Det har vært en jevn økning av påviste klamydiatilfeller siden 1990.
  • I 2014 ble det diagnostisert 24 811 tilfeller av klamydia i Norge.
  • Kvinner i aldersgruppen 20-24 år testet positiv 6631 ganger, mens tallet for menn var 4186.
  • Kvinner tester seg nesten tre ganger så ofte enn menn i denne aldersgruppen.
  • Antallet positive klamydiatester for personer over 30 år er svært lavt.

– I vår fikk jeg beskjed fra en jeg hadde hatt sex med om at hun hadde fått klamydia. Hun mente det var jeg som hadde smittet henne, forteller en 22 år gammel økonomistudent ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås, som ønsker å være anonym.

Jonas har hatt klamydia tre ganger. Den første gangen han ble smittet, gikk han i tiendeklasse.

Flere får klamydia

Jonas er langt fra den eneste som er smittet. På tross av mange informasjonskampanjer, blir stadig flere i aldersgruppen 20-24 år diagnostisert med klamydia. Det viser ferske tall fra Folkehelseinstituttet.

Unge voksne er sterkt overrepresentert i klamydiastatistikken. I 2014 var to tredjedeler av alle diagnostiserte under 25 år. Dessuten stod den snevre aldersgruppen fra 20 til 24 år for i alt 10.817 positive prøver av totalt 24.811 i landet.

Rapporten viser også at kvinner tester seg mest.

Studentene som selger sex: -Det er en populær tjeneste, og jeg har mange kunder. Det handler ikke alltid bare om rå sex

Sier ikke alltid ifra

– Det at noen sykepleiere dømmer gutter i større grad, tror jeg kan være grunnen til at flere jenter tester seg enn gutter, sier Jonas.

Han blir i utgangspunktet ikke spesielt stresset av å få klamydia, men han synes det er ubehagelig når han skal gå og sjekke seg.

– Jeg føler at noen sykepleiere dømmer meg hvis det viser seg at jeg har en kjønnssykdom, sier han.

Han forteller at han pleide å si ifra til sexpartnerne han kjente om at han hadde fått klamydia, men ikke til de han bare hadde hatt sex med et par ganger. Da han fikk påvist klamydia sist, sa han derimot ifra til alle han hadde hatt samleie med.

Tester: En medarbeider ved Fürst Medisinske Laboratorium jobber med å teste urinprøver for klamydia.

Klamydia

• En bakterie som fester seg til slimhinnen i underlivet, endetarm og hals.
  • Smitte skjer gjennom samleie eller munnsex.
  • Man kan smittes indirekte med hendene når man beføler kjønnsorganene.
  • Bakterien kan redusere evnen til å få barn for både gutter og jenter. Derfor er det viktig å oppdage og behandle klamydia så raskt som mulig.
  • Symptomer, gutter: Utflod fra urinrøret uten å være opphisset. Svie ved vannlating. Kløe i urinrøret eller under forhuden.
  • Symptomer, jenter: Blødning mellom menstruasjonene. Forandret utflod: mengde, farge, konsistens. Svie ved vannlating.

Kjedelig kondom

Selv om økonomistudenten er fullt klar over at han bør bruke prevensjon, synes han det kan ødelegge akten hvis han må ta på seg kondom. Han innrømmer at han har fått mer enn nok informasjon vedrørende kjønnssykdommer i løpet av årene på ungdomsskole og videregående, og tar fullt ansvar for alle rundene med klamydia.

Nylig fikk Jonas påvist nok en kjønnssykdom, mykoplasma. Sykdommen er ganske lik klamydia, men gir oftere plager. Det skal ikke være noe problem å ta en kur mot den, men siden Jonas har tatt antibiotika mot klamydia såpass mange ganger begynner bakteriene hans å bli resistente.

– Det som er stress med å være resistent, er at jeg må ta en heftigere kur, og det kan bli dyrt, sier han.

Tall fra 2010: Flest klamydiasmittede på BI

Kan få konsekvenser

– Siden det er så mange flere jenter enn gutter som tester seg, er det viktig at vi når ut med nok informasjon til guttene. De må vite at konsekvensene ved å ha klamydia kan stor betydning senere i livet, sier helseleder for Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus, Kari Jussie Lønning.

Hun tror at grunnen til at flere jenter drar til konsultasjon kan være at jenter bekymrer seg i større grad enn gutter.

Mindre tabubelagt

Studentilværelsen er en overgang fordi studentene selv må finne ut hvor de skal henvende seg, da det ikke er noe helsesøster som de kan rådføre seg med. Likevel mener Lønningen at studentene er flinke til å ta opp temaet. Hun opplever også at studenter stort sett tar kontakt når de er bekymret.

– Når vi opplever en så stor grad av fortrolighet fra studentene i forhold til å ta dette opp med vårt behandlerteam, mener jeg det viser at kjønnssykdommer er mindre tabulagt enn før, sier hun.

Mer om kjønnssykdommen: Advarer mot resistent klamydia

Flinke til å teste seg

– Jeg har et inntrykk av at nordmenn er generelt dårlig til å bruke kondom, men at de er flinke til å teste seg i etterkant, sier Ingeborg Lodden Solberg.

Hun er ansvarlig for seksuell helse i Røde Kors Ungdom, og arbeider med seksualopplysning hovedsakelig til ungdomsskoleelever.

Solberg mener at problemet er at unge i liten grad opplever klamydia som noe farlig. Det at klamydia kan gi uheldige konsekvenser senere i livet er ikke noe Røde Kors fokuserer på i undervisningen.

– Vi ønsker heller å oppfordre til at man er varsom, og at man tenker før man handler, sier hun.

Fra 2012: Disse studentene har flest sexpartnere Hvilket parti du stemmer på, kan gi en pekepinn