Illustrasjonsfoto

Advarer mot resistent klamydia

Overdreven antibiotikabruk kan føre til en type klamydia det er vanskelig å bli kvitt, advarer sexolog.

*Sjekk om du har klamydia:*

Klamydia er en «stum» kjønnssykdom som ikke gir mange merkbare symptomer. Likevel kan du sjekke om du har de verste klamydia-symptomene.

For gutter:

• Væsking eller utflod fra urinrøret.
  • Svie ved vannlating, eller hyppig vannlating.
  • Smertefull, rød og hoven pung.
  • Utslett eller sårhet på penishodet.
  • Svie/ubehag under eller etter samleie.
  • For jenter:

• Forandret utflod eller blødninger mellom menstruasjonene.
  • Svie ved vannlating, eller hyppig vannlating.

Bare åtte av ti seksuelt aktive i aldersgruppen 20-24 år bruker kondom ved tilfeldig samleie. I den samme aldersgruppen er én av tjue smittebærere av klamydia, ifølge Folkehelseinstituttet.

– Det høye antallet smittebærende av klamydia som behandles, har ført til at den har blitt mer resistent mot antibiotika, sier Siv Gamnes, sexolog og leder for Senter for ung seksualitet.

Hun advarer mot uheldige konsekvenser av trenden på sikt.

– Man kan si at den nye generasjonen av klamydia blir mer kampdyktig og vanskeligere å bli kvitt. Dette har skjedd i Sverige, så jeg regner med at det kan skje også i Norge på sikt.

Ikke vær kondum

Onsdag arrangeres Klamydiadagen 2013 på Oslos største utdanningsinstitusjoner, et samarbeid mellom Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus og medisinstudenter fra Medisinernes seksualopplysning (MSO).

Morten Kvello, leder for MSO, er bekymret for at studenter ikke tar klamydia seriøst.

– Det jeg er mest redd for, er at man ikke lenger tenker over hvorfor man bruker kondom. De fleste konkluderer gjerne med at man selv ikke blir rammet – og hvis man først blir rammet, så tar man bare en antibiotikakur.

– Men det er jo sånn det er?

– Ja, men problemet er den konsekvenstenkingen. Det kan gå ut over andre enn en selv. Tester man seg er det greit, men det er et altfor høyt antall som ikke gjør det, sier Kvello.

– Har du noen tips for å gjøre kondom mindre klønete?

– Vi snakker mye om øyeblikket når man skal ta opp kondomet. Det er lurt å tenke gjennom kondombruk før man starter akten, og ikke først i gjerningsøyeblikket. Begge tenker helt sikkert på det, så man burde ikke være redd for å ta det opp, sier Kvello.

Fomle-fomle

Sexolog Gamnes har jobbet i 20 år med å forebygge spredning av klamydia. Hun opplever det som ganske håpløst at tallene ikke har gått mer ned.

– Det burde vært fullstendig borte fra tabulista å ha et kondom i lomma. Jeg forstår at det er kjipt å bryte opp akten og tre på et klønete fomle-fomle-kondom. Men man kan jo prøve å gjøre det til noe morsomt, foreslår Gamnes.

Sexologen mener jenter ikke bør være redd for å trekke fram kondomet. Hun påpeker at det vil lønne seg på lang sikt, om man ser for seg noe mer enn et «one night stand».

– Hvis jeg som jente ønsker å bruke kondom, kan jeg ikke forvente at han har med seg et i lomma. Hvis jeg da vil ha sex med ham, så må jeg sørge for at jeg har den tilgjengelig selv, sier hun.

Bare én av fire som besøker Senter for ung seksualitet på Grünerløkka er gutter. Jentene kommer hyppigere innom for å få prevensjon og lignende, ifølge Gamnes.

Hun oppfordrer flere gutter til å bruke gratistilbudet, og understreker at det ikke vil bli snakk om noe pirk i urinrøret:

Siv Gamnes, sexolog

– Jeg håper virkelig myten om den gamle måten å sjekke om gutter har klamydia på er utdatert. Nå skal dere bare tisse i en kopp!