Oslomet har fått ny logo. Dette er ekspertens dom
Dristig, gimmick, klisje og Petter Smart er bare noen av ordene ekspertene bruker for å beskrive den nye logoen.
Helt siden Høyskolen i Oslo og Akershus fikk universitetstatus i januar, har de jaktet en ny logo. Nå er jakten over.
Bakgrunn: HiOA blir universitet
Logoen, som ble presentert på onsdag, har tatt med seg den gule bakgrunnen fra HiOAs profil. I svart font danner bokstavene Oslomet en pil som peker oppover.
– Logoen er enkel, stilren og lett å bruke i mange ulike flater, ikke minst digitalt. Den har form som en pil, og står slik sett i stil med universitetets rolle i å drive samfunnet fremover med ny kunnskap og yrkesutøvere det er stort behov for, sier kommunikasjondirektør Sverre Molandsveen i en pressemelding.
Oslomet virker fornøyde, men hva mener egentlig ekspertene?`
Her ble det ny navnet bestemt: Motstand i styret
– Annerledes
Dag Inge Fjeld er høyskolelektor hos Høyskolen Kristiania, og har drevet mye med blant annet markedskommunikasjon. Han mener logoen vil fungere godt.
– Den minner ikke om noe annet innen sektoren. Det er ingen ornamentering, og ingen rare fonter. Da kommer også Met klarere frem.
Fjeld tror Oslomet prøver å kommunisere en avstand fra UiO.
– Jeg tror de vil fokusere på storbypoenget i kommunikasjonen, og benytte temaer som UiO på selveste Blindern ikke vil fokusere på. Fargen er også med på å differensiere. Pilen er en gimmick jeg mener man kan leve med. Det er bedre å være dristig enn å forsøke å passe inn i en akademisk tradisjon.
Karakter: B
Les mer: Oslomet brukte nesten en million på nytt navn
– Kommunikasjonsavdelingen har løpt løpsk
Også Høyskolen Kristiania-kollega, Karl Fredrik Tangen, tror Oslomet forsøker å være moderne. Han mener imidlertid ikke det er like vellykket.
– Det er lurt å skille seg fra UiO, men det med pilen er dumt. Det viser manglende respekt for tradisjonen som skal viderebringes. Jeg tror de har en kommunikasjonavdeling som har løpt løpsk.
Tangen mener Oslomet har glemt at de også skal formidle fag med lange tradisjoner som sykepleier, lærere og ingeniører.
– Ideen om å peke fremover, det er litt sånn 1960. Det er moderniteten. Det er menneskelig overmot. En pil som peker oppover er like klisje som å holde et motivasjonforedrag og vise et fjell.
Likevel ser Tangen flere kvaliteter ved logoen. Han peker på at den er lett å kjenne igjen, og vil gjøre seg godt både digitalt og på store flater.
– Som en logo i seg selv er den god, men som knyttet til institusjonen passer den ikke bra.
Karakter C
Navnestriden: –Oppsiktsvekkende at Curt Rice ikke kan engelsk
– Fremtidsrettet
Ikke alle er like negative til pilen. Helle Gundersen har 18 års erfaring fra reklamebransjen, og er nå ansatt på Westerdals.
– Logoen er moderne, hvilket også er bra da det gir assosiasjoner til ny framtidsrettet kunnskap og forskning.
Gundersen får assosiasjoner til blant annet Petter Smart-hatten, hjørnesteinsbedrift og et tak over hodet.
– Fint at logo farven ikke er konservativ, da Oslomet har mange fag med humanistisk og sosialprofil.
Karakter: B