Studentleder langer ut mot UiO
UiO følger opp kvalitetsmeldingen med gamle og dårlige tiltak, mener leder av studentparlamentet Hans Christian Paulsen.
I januar staket regjeringen ut kursen for norske universiteter og høyskoler i den første stortingsmeldingen for kvalitet i høyere utdanning på over 15 år. Den etterlengtede kvalitetsmeldingen inneholdt en rekke tiltak for å gjøre utdanningen bedre. Nå skal ord settes ut i handling, men leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, Hans Christian Paulsen, mener universitetets oppfølging av stortingsmeldingen mangler nettopp handling.
– Tiltakene universitetet la fram i mars for å nå målene lagt ned i kvalitetsmeldingen ligner påfallende mye på tiltakene som var der fra før, sier Paulsen.
Bakgrunn:Slik vil regjeringen heve kvaliteten i høyere utdanning
– Kvaliteten er for dårlig
I 2014 ble utdanningskvaliteten ved universitetet kritisert i den uavhengige SAB-rapporten. Paulsen mener også at tilstandsrapporten fra i fjor viser at UiO har mye å gå på. Derfor mener han det er besynderlig at kvalitetsmeldingen ikke følges opp på en bedre måte.
– Utdanningskvaliteten på UiO er ikke god nok, så jeg synes det er dårlig at universitetet ikke klarer å få nye tiltak på banen for å heve utdanningskvaliteten, sier Paulsen.
Han mener antallet studenter per foreleser er for høyt og viser til at UiO har den laveste gjennomstrømmingen av studenter blant universitetene i Norge.
– Likevel fortsetter universitetet med de samme tiltakene som før.
– Hva er egentlig vitsen med stortingsmeldinger om utdanningskvalitet hvis alt bare fortsetter som før? spør han retorisk.
Avviser kritikken
Rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen, kjenner seg ikke igjen i Paulsens kritikk.
– UiO har laget en plan for oppfølging av kvalitetsmeldingen. Mange av oppfølgingspunktene i denne planen var overhodet ikke berørt i SAB-rapporten Paulsen refererer til. Vi har stor tro på at oppfølgingen av Kvalitetsmeldingen vil øke kvaliteten på utdanningen ved UiO, sier han.
At kvalitetsmeldingen inneholdt mange av tiltakene UiO allerede hadde iverksatt anser han bare som positivt.
– Det viser at vi er på riktig spor i arbeidet med læringsmiljøet, sier han.