Jubel og jazz: Bear Brother ft. Mats Äleklint tok scenen torsdag kveld, til fullsatt sal på Victoria. Bandet har spilt sammen i 1,5 år, og hadde for anledningen hentet inn forsterkninger av svensk type.

NMH-festivalen Serendip: Et lykkelig sammentreff

Som Oslos selverklært hippeste festival, arrangerer NMH-studenter festivalen Serendip denne helgen. Jazzingen finner sted på Victoria og Kulturhuset.

«Live Jazz Victoria» lyser det i rødt over inngangen til det historiske lokalet hvor masterstudentene ved Norges musikkhøyskole skal spille denne torsdagskvelden.

Anledningen er Serendip, Oslos hippeste festival, blir det hevdet. Festivalen hadde oppstart allerede på onsdag 14. februar, men masterstudentene på NMH har flere konserter på Kulturhuset fram til 17. februar. I samarbeid med Kunsthøyskolen byr de også på en kunstutstilling på Kulturhuset alle dager.

Fikk du med deg? Serendip er et ypperlig datested i Valentines-uka

Fugleperspektiv

– A small step for my master, a big step for me.

Slik innleder NMH-studenten Emilie Bjørnstad (24) fra den blåbelyste scenen på Victoria denne kvelden. Hun er kledd i helsvart, holder løst rundt mikrofonstativet og gløtter bort på pianisten Jon Balke, som hun har øvd med fem ganger siden festivalplanleggingen ble satt i gang i fjor høst.

Under konserten til moldenseren fylles bordene gradvis opp. Lenger opp i amfiet sitter folk fortsatt spredt, mens flere velger å nyte konserten i fugleperspektiv fra galleriene på hver side av scenen.

Eksklusiv line-up: NMH-studenten er én av de 30 utvalgte masterstudentene som utgjør helgens line-up på Serendip. Dét oppleves som et nåløye å komme gjennom, da de innsendte bidragene i utgangspunktet talte 140 artister.

– A small step for my master, a big step for me.

Emilie Bjørnstad, masterstudent ved NMH

– God erfaring

Festivalen Serendip ble arrangert for første gang i 2011, men da kun på studentenes eget initiativ. Det er først de tre siste årene at det å arrangere festival har blitt en del av faget musikkforståelse for masterstudentene.

– Planleggingen begynte i september og faget er lagt opp sånn at vi møtes alle sammen gjennom hele skoleåret og får veiledning fra tre flinke veiledere med mye god erfaring, forteller bookingansvarlig Bjørn Helge Gammelsæter (21).

Som bookingansvarlig har Gammelsæter vært med på å velge ut 30 artister ut av 140 påmeldte bidrag. I tråd med den bokstavelige betydningen av festivalnavnet Serendip, nemlig «øyeblikk», er det disse 30 utvalgte som skal skape minneverdige øyeblikk ut helgen.

Festivalsjef og økonomiansvarlig Alice Lewin (20) forteller at det er første gang festivalen tar steget ut av den komfortable hjemmebanen NMH har vært tidligere år.

– Vi ville trekke flere folk og åpne for et publikum som ikke nødvendigvis er knyttet til NMH. Derfor har vi i år pushet oss ut til der folk går for å høre kul musikk, som Victoria og Kulturhuset, forklarer Lewin.

Hedvig Haugerud: Dumt å institusjonalisere en trendbestemt musikkform

– God jazz

Å spre musikken til et nytt og større publikum, virker det også som at arrangøren har fått til denne andre festivaldagen. Langs baren står Hilda Fjelstad (24) som studerer kulturledelse på Oslomet. Hun fikk vite om festivalen gjennom jobben som frivillig på Victoria.

– Jeg er her bare for å høre god jazz, sier hun.

Lengst fremme ved scenen sitter jusstudentene Linn Elise Rognes (22) og Magnus Torfoss (24), som er blant de som har oppdaget festivalen på egenhånd.

– Jeg har foreløpig bare sett én artist, men det var veldig bra, forteller Rognes.

Også studentdrevet: I 20 år har Betong vært springbrett for unge musikere

Faglig utbytte: Etter at oppkjøringen til festivalen begynte høsten 2017, som en del av faget musikkforståelse, har studentene fått tett oppfølging fra ulike veiledere. -Mye god erfaring, forteller bookingansvarlig Bjørn Helge Gammelsæter.

Foretrekker intimkonserter

Etter Bjørnstad sin konsert, beveger Universitas' utsendte seg forbi ledninger, keyboards, trommer og mixebord til backstagerommet, for å høre hva ståa er i etterkant av opptredenen.

– Jeg har sånne «after concert nerves», kommer det fra sangeren, godt sunket ned i sofaen. Medstudentene skryter av henne, mens hun selv klemmer nervøst på vannflasken hun har mellom beina.

– Det er veldig spesielt å spille på Serendip, fordi dette er jo mine ting. Drømmescenarioet er intimkonserter slik som denne på Victoria. Da har man jo kontakt med både bandet og publikum, sier hun.

– Serendip er den hippeste festivalen – nytt og friskt, studenter i utforskningsfase, og mye interessant å oppdage, legger Bjørnstad til.

Alice Lewin, festivalsjef for Serendip

Husker du? Morgenstund har rave i munn

– Ekstremt spenn

Tilbake hos festivalsjef Lewin og bookingansvarlig Gammelsæter, er det ingen tvil om hva de mener Oslostudentene bør bruke helgen på.

– På fredag er det klubb med fire skikkelig party-band, informerer Lewin, før Gammelsæter legger inn gode ord om festivalens brede spekter av musikk og musikere.

– I dag har det vært fullt jazzkjør, etter en innledende seksjon med singer-songwriter ballader. I går kveld var jeg på folkemusikk. Et ekstremt spenn, men likevel veldig, veldig høy kvalitet, og helt gratis, forsikrer Gammelsæter.

Fredag og lørdag foregår alle konserter på Kulturhuset, med barnekonserter som et ekstra trekkplaster på lørdag.

Lyden av Westerdals: Live ACT på Blå