Opptak av undervisning
"Opptak av undervisning er ikke alltid et gode for alle studenter," skriver Bjørn Høyland i dette innlegget.
Med bakgrunn i egne erfaringer fra BA-studier i biovitenskap, anklager [Embla Imset](aa) institutt for statsvitenskap for skammelig å svikte kronisk syke studenter ved å ikke tilby video-opptak av undervisningen på våre valgfrie masteremner. Hun skriver videre at opptak kommer alle studenter til gode.
Selvsagt kan opptak av forelesning være nyttig til repetisjon og ved akutt eller kronisk sykdom. Det gir fleksibilitet i forhold til studenters ekstrajobb og deltakelse i toppidrett og organisasjonsliv. Det er selvsagt ikke motiverende for foreleser om det kommer færre i salen, men vi ser at opptak er en god erstatning for en student som er forhindret fra å komme på en forelesning. Derfor har vi også gjort opptak av våre forelesninger på bachelornivå og på våre obligatoriske masteremner i mange år, lenge før pandemien startet. Under pandemien har vi også tatt i bruk innspilling av forelesningsvideoer på forhånd, som studenter ser på egenhånd når det måtte passe, som forberedelse til annen undervisning.
Les også: "Gratis bind og tamponger nå!"
De som er mindre til stede, har også høyere risiko for å ikke fullføre masteroppgaven.
Men video-opptak passer dårlig for undervisningen på våre valgfrie masteremner. På disse emnene undervises det i mindre grupper og deltakelse i undervisningen er forventet. Opptak hever tekselen for å delta aktivt i den faglige diskusjonen. Gode muntlige fremstillingsevner er viktig for den type yrker våre kandidater utdannes til. For å bli flink til å diskutere fag må en øve. Dette gir vi mulighet til i disse emnene. Tilstedeværelse der undervisningen foregår er en forutsetning for deltakelse. En kan ikke delta om en ser undervisning i opptak. Deltakelse i undervisning er en forutsetning for at studentene skal få et godt læringsutbytte, og for å skape et godt sosialt miljø.
Dette semesteret skal studentene også bestemme seg for hva de skal skrive masteroppgave om og finne en egnet veileder. Vår erfaring er at studentene har stort utbytte av å diskutere mulige ideer til masteroppgave med underviser uformelt i forbindelse med undervisning. Vi erfarer at studenter som tidlig begynner å diskutere tema for masteroppgave med både medstudenter og underviser oftere kommer gjennom på normert tid med godt resultat. Derimot ser vi at studenter som stort sett deltar digitalt ikke i like stor grad tar initiativ til å diskutere mulige ideer til masteroppgaven. De som er mindre til stede har også høyere risiko for å ikke fullføre masteroppgaven.
Opptak av undervisning er ikke alltid et gode for alle studenter.
Les også: "Nok en avlyst eksamen – hva har det å si for meg?"