"Skottland, Frankrike og New Zealand har allerede innført dette, nå er det Norge sin tur," skriver Victoria Ovedie Chruickshank Langø.

Gratis bind og tamponger nå!

"Vi vet fra før av at studenter er en av de gruppene i Norge med dårligst råd, noe som kommer skjevt ut for oss jenter når vi en gang i måneden må punge ut de ekstra kronene vi egentlig ikke har for at vi ikke skal blø gjennom," skriver Victoria Ovedie Chruickshank Langø i dette innlegget.

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

De siste ukene har debatten om gratis bind og tamponger blusset opp igjen. Blant annet skal Viken i løpet av høsten 2022 ha et prøveprosjekt for utvalgte videregående skoler der dette skal gis ut gratis for elever som trenger det. Dagligvarekjeden Kiwi annonserte også nylig at alle ansatte vil få tilbud om samme ordning, nemlig gratis bind og tamponger mens de er på jobb. Kiwi har i samarbeid med UNICEF Norge, også startet en aksjon, «Skolekravet, » der målet er å få myndighetene til å innføre gratis bind og tamponger på offentlige skoler og læresteder i 2023.

Les også: "Er UiO-ledelsen imot kjønnsnøytrale toaletter?"

Innføringen av gratis mensprodukter høyere er noe utdanningsinstitusjoner må bli med på. Vi vet fra før av at studenter er en av de gruppene i Norge med dårligst råd, noe som kommer skjevt ut for oss jenter når vi en gang i måneden må punge ut de ekstra kronene vi egentlig ikke har for at vi ikke skal blø gjennom. Er det søndag og din nærmeste butikk er bensinstasjonen, så sliter du. For der koster tamponger nærmest 50 kroner for en boks.

Der jeg studerer, ved Institutt for Informatikk på UiO, har vi på grunn av ubalansert kjønnsfordeling et såkalt «jenterom» der de gir ut bind og tamponger for krisetilfeller. Ordningen er ikke ment for å gi ut gratis til alle, men maler et godt bilde om hvordan situasjonen kunne blitt hvis utdanningsinstitusjonene ga ut gratis mensprodukter.

Det er urettferdig at det koster mer fordi vi tilfeldigvis ble født med en livmor. Derfor mener vi i Arbeiderpartiets Studentlag i Oslo at de høyere utdanningsinstitusjonene i Norge må innføre gratis bind og tamponger ved sine studiesteder. Skottland, Frankrike og New Zealand har allerede innført dette, nå er det Norge sin tur.

Les også: "Minst tre gode grunner til å skrive oppgaven på engelsk"