Massetesting: Det har vært gjort over 1600 koronatester på campus etter SiO helse åpnet teststasjoner på campus ved UiO.

Over 1600 koronatestet på campus – Bare tre var positive

Av 1600 har bare tre testet positivt siden SiO åpnet teststasjoner på Frederikkeplassen. Nå øker de testkapasiteten på campus, sånn at enda flere studenter kan ta en pinne for landet.

Nå legger vi godt til rette for å klare målet om å teste 2000 hver uke

Trond Morten Trondsen, direktør for SiO Helse

Etter SiO Helse åpnet hurtigtest på campus første uke i mars, satte de et mål om å teste 2000 studenter og ansatte hver uke. Dette målet var ikke nådd etter den første uken med testing, da bare 767 personer – en drøy tredjedel – fikk tatt hurtigtesten på Frederikkeplassen. Da Universitas besøkte testplassen i oppstartsuken var køen lang, og flere fortalte at de hadde ventet i halvannen time før det var deres tur.

Les mer om massetestingen på Blindern i faktaboksen nederst i saken.

Mandag 8. mars flyttet SiO Helse hurtigteststasjonene til Idrettsbygningen for å øke kapasiteten og få ned køene. En av årsakene til de lange køene, var at det tok lang tid å registrere hver student før selve testen. Dette systemet er nå endret – nå er det lagt opp til at studentene gjør mer av testen selv, inkludert registreringen. Selve testen, altså pinnen i nesa, er også i større grad selvadministrert enn før.

Les også: SiO åpner for storskala selv­tes­ting på Kringsjå

Tredoblet kapasiteten

Trond Morten Trondsen, direktør for SiO Helse, sier på telefon til Universitas at de per onsdag 10. mars har klart å teste over 900 studenter siden mandag samme uke. Han anslår at kapasiteten nå er tredoblet, minst.

– Nå går det unna, og det er ikke køer eller lang ventetid, sier han.

Han legger til at systemet fungerer godt nå, og at det ikke har vært lange køer etter det nye systemet var på plass.

– Nå legger vi godt til rette for å klare målet om å teste 2000 hver uke, sier Trondsen.

Til tross for høyere testtall, har de bare påvist ett nytt smittetilfelle per dag siden det nye testregimet ble innført. Totalt er det altså påvist tre tilfeller av koronasmitte ved UiO siden SiO startet hurtigtestingen forrige uke. Dette sier Trondsen er det forventede smittenivået.

Han peker på studentene selv som en av grunnene til at systemet nå fungerer godt.

– Studentene er innmari flinke, sier Trondsen.

— De oppfører seg godt, stiller seg opp riktig og ivaretar smittevernet godt gjennom hele prosessen.

Les også: Redd flytting vil gå utover undervising:–⁠ Studentane er allereie i ein vanskeleg situasjon

Massetesting på campus

• SiO Helse tilbyr hurtigtest til symptomfrie studenter og ansatte som oppholder seg på Blindern
  • Pilotprosjektet gjøres på oppdrag fra Helsedirektoratet, med mål om å se hvorvidt hurtigtesting i stor skala kan bidra til å holde utdanningsinstitusjoner åpne, uavhengig av smittenivået i samfunnet.
  • Studenter og ansatte oppfordres til å teste seg ukentlig.
  • Det er et drop-in-tilbud med følgende åpningstider:
  • Mandag, onsdag og fredag kl. 15.00 - 21.45 (stengt mellom kl. 18.30 og 19.15)
  • Tirsdag, torsdag og lørdag kl. 08.30 - 14.45 (stengt mellom kl. 11.30 og 12.15)
  • Ved lang kø oppfordrer SiO til å komme tilbake senere
  • Kilde: SiO