Selvtest: Fra og med tirsdag 9. mars vil studenter som bor på Kringsjå studentby kunne teste seg selv for koronaviruset.

SiO åpner for storskala selvtesting på Kringsjå

Fra 9. mars deler SiO ut gratis selvtester til beboerne i Kringsjå studentby. Målet er å avdekke skjult smitte og hindre store smitteutbrudd.

Studenter som bor på Kringsjå studentby oppfordres fra og med i morgen, tirsdag, til å teste seg ukentlig for koronaviruset ved hjelp av en ny selvtest. Det skriver Studentsamskipnaden SiO i en pressemelding mandag ettermiddag. Et av de viktigste formålene med testen er å oppdage smitte blant dem som ikke bærer på symptomer.

– Vi ønsker å teste studentene som bor på Kringsjå regelmessig. Målet er å oppdage smitte tidlig, isolere dem som er smittet, spore opp nærkontakter og sette dem i karantene for å forebygge utbrudd av korona på studentbyen, sier Trond Morten Trondsen, direktør for SiO Helse.

Selvtesten vil deles ut fra en stasjon på torget i studentbyen, og studentene vil få beskjed om når de kan plukke opp sin test. Testen gjennomføres hjemme på hybelen, og svaret vil foreligge innen femten minutter. Dette registrerer man så på helsenorge.no gjennom QR-kode i testkitet.

Hvis svaret er positivt må du likevel bekrefte resultatet med en vanlig koronatest, etter at du har gått i karantene. Trondsen i SiO-helse understreker samtidig at et negativt testsvar, ikke gir noen garanti for at man ikke er smittet.

Tiltaket gjennomføres i samarbeid med bydelsoverlegen i Nordre Aker, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. SiO opplyser om at tilbudet i første omgang vil vare i «noen uker framover›.

– Vi starter i den største studentbyen vår og gjør oss erfaring med tiltaket. For at det skal bli minst mulig kø ber vi studentene møte opp ulike dager etter hvilke hus de bor i. Vi har tro på at studentene på Kringsjå vil ta godt imot testtilbudet, forteller Gunn Kirsti Løkka, boligdirektør i SiO.

Teststasjonen vil være åpen mandag til fredag fra klokken 12 til 18.