Fjernes etter hvert: Skolen planlegger enn så lenge ikke å fjerne teksten, riktig nok blir nok tatt ned til slutt.

Krass kunstkritikk på KHiO:

– Jeg tror ikke folk tør å si høyt det man mener på denne skolen

Rasisme, død feminisme og en opphopende varselbunke. Dette er noen av problemene KHiO står overfor, ifølge en blodfersk tekst oppført av en ukjent kunstner på skoletrappen.

Publisert Sist oppdatert
THIS IS IT: Takpryden på KHiO har gitt navn til NRKs serie om studenter ved skolen.
Helt fantastisk: Skuespiller og tidligere KHiO-student Iselin Shumba synes det er riktig og viktig med et oppgjør mot maktstrukturene ved skolen.

Det er en tydelig beskjed til nye studenter

Iselin Shumba, tidligere KHiO-elev

Det er også en kritikk av studentene selv, og deres engasjement – det er de som må presse på om det faktisk skal bli forandringer

Ilavenil Jayapalan, student

Jeg tror ikke folk tør å si høyt det man mener på denne skolen

Ansatt ved KHiO

«Welcome to one of Norwayʼs crème de la crème elite schools». Slik begynner det nylagde tekstkunstverket på trappen utenfor Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), som mandag morgen møtte de ferske studentene.

Trappekunsten kommer med skarp #metoo-kritikk. Skolen har det siste året mottatt [flere varsler om seksuell trakassering](me2), og i vår sluttet to ansatte: én fikk sparken og én sa opp selv.

Se hele teksten i bunnen av saken.

Teksten kritiserer også skolens opptakspraksis for å være rasistisk, og at den mangler «antirasistiske, postkoloniale perspektiver». I tillegg kritiseres KHiO for ikke å vedkjenne seg maktstrukturer, samt være et sted man ikke tør komme med kritikk. Det refereres til ansatte som skal ha brukt «n-ordet» og som har sagt at «feminismen er død».

Har et poeng

Universitas har snakket med flere KHiO-studenter, og mange er enige i at den ukjente trappekunstneren har et poeng. Flere stiller imidlertid spørsmål ved påstanden om at det er umulig for ikke-skandinaviske studenter å komme inn. En av dem er Emmy Christensen (30), som går tredje året på bachelor i kunst og håndverk.

– Jeg stusser over akkurat dette. Vi har jo mange internasjonale studenter, også utenom de som er på utveksling, sier hun. Christensen mener kunstneren kan ha rett i en del, men har inntrykk av at både studenter og ansatte på KHiO generelt tør å si det de mener.

– Men jeg kan ikke så mye om de andre avdelingene, det varierer jo sikkert veldig.

Les om KHiO-dramaet:

# [KHiO-ansatt anklages for årevis med seksuell trakassering](khio1)

# [Studenter og rektor mener risikoen er høyere for trakassering ved KHiO](khio2)

– Viktig verk

Masterstudent Ilavenil Jayapalan (27) kaller verket viktig og strategisk, og applauderer kunstneren bak.

– Teksten handler ikke utelukkende om institusjonen og #metoo, men også om hvordan vi generelt alltid skal ha det så hyggelig og aldri være uenige. Det er også en kritikk av studentene selv, og deres engasjement. Det er de som må presse på om det faktisk skal bli forandringer, mener han.

Vet du hvem som står bak teksten på KHiO-trappen? Tips oss gjerne på tips@universitas.no

– Utrolig modig

– Jeg synes det er helt fantastisk. Utrolig modig og et «pin point to the bone» kunstverk, sier Iselin Shumba, skuespiller og tidligere KHiO-elev. Hun er en av 590 kvinner i bransjen som tok et oppgjør med ukultur i norsk TV, film og teater under hashtaggen #stilleforopptak i fjor vinter.

– Det er et offentlig kunstverk om #metoo, som våger å ta et oppgjør med en utdanningsinstitusjon som dessverre har sterke maktstrukturer som er mye styrt av frykt.

Hun sier hun kjenner seg igjen i beskrivelsen av skolen.

– Det er en tydelig beskjed til nye studenter. Man er er ofte så takknemlig for å ha fått en plass ved «bordet», at man nedprioriterer å forandre systemet og heller blir en del av det og opprettholder det. De får dette i fleisen første skoledag. This is it, altså, sier Shumba og henviser til de karakteristiske lysbokstavene på KHiOs tak.

Ansatte er enige

Det er ikke bare studenter som støtter kunstverket. Universitas har snakket med flere ansatte som er begeistret over kunsten, og derfor vil være anonyme.

– Jeg tror ikke folk tør å si høyt det man mener på denne skolen. Man behøver åpenhet for at institusjonen skal fungere. Når det er sagt, er det er jo en opprydning på gang, sier en ansatt som ikke ville stå frem med navn.

Kjenner seg ikke igjen

Rektor Jørn Mortensen sier imidlertidig at han ikke kjenner seg igjen i skolen sånn som den blir beskrevet.

– Men jeg kjenner jo igjen noen av problemstillingene, om at vi rekrutterer en for homogen gruppe, for eksempel. Men påstanden om at det ikke er mulig for ikke-skandinaviske studenter å begynne her stemmer ikke. I høst begynte det 50 studenter som ikke snakker et skandinavisk språk, forteller Mortensen. Han vil ikke kommentere varslingssakene videre, og viser til konklusjonene som ble gitt før sommeren.

Kunstneren mener KHiO er et sted man ikke kritiserer hverandre. Stemmer det?

– Jeg vet ikke om det går an å svare ja eller nei på det. Jeg mener poenget ikke må være å kritisere hverandre, men å være produktivt uenige.

Kunstneren kritiserer også KHiO for å være hvitt og ikke ha post-koloniale eller antirasistiske perspektiver. Hva tenker du om det?

– Det er grunn til å dvele ved om kunstutdannelsen i Norge generelt, og sikkert KHiO spesielt, er tilstrekkelig heterogen. Det post-koloniale perspektivet bør forøvrig komme til uttrykk i undervisning og pensum der det er hensiktsmessig.

Fikk du med deg denne? Gourmetkantinas fall

Siste del har blitt fjernet

Tirsdag ettermiddag var siste del av trappekunsten fjernet. «Welcome to love and fuck with KHiO / happy to have you», stod det blant annet. Det er uvisst hvem som har tatt det vekk. Kunstnerens identitet er heller ikke kjent, men rektor Mortensen sier at det ikke får konsekvenser for vedkommende om det er en nåværende student som står bak. Skolen planlegger enn så lenge ikke å fjerne teksten, riktig nok blir nok tatt ned til slutt, ifølge Mortensen.

– Men den er behørig dokumentert, så helt borte blir den ikke.

Powered by Labrador CMS