Ibsenfestivalen 2018
Alle gode ting er Peer
I en overlesset og forvirrende versjon av selveste nasjonalskatten, har du åtte ulike Peer Gynt-er å følge med på. Fest blikket på Toralv Maurstad om du vil overvære litt ekte teatermagi.
Det kan være veldig skummelt å se en klassiker på teater. Det siste du vil er å røpe at du ikke hang med på handlingen, eller at stort sett all symbolikk gikk deg hus forbi. «Peer Gynt» i regi av teatersjef Erik Ulfsby er derfor på mange måter en krevende øvelse — men frykt ikke. 92 år gamle Toralv Maurstads tolkning av tittelrollen er så genuint rørende at du glemmer hvor ukultivert og enkel du er. Til tider glemmer du fullt ut at du er på teater.
Stykket begynner der Ibsens tekst går mot slutten: Peer Gynt har blitt en gammel mann, og hans dager er snart talte. Den mystiske skikkelsen Knappestøperen kommer for å hente ham til dødsriket, men før den tid legger de to ut på en reise i Peers liv. I alt møter de sju ulike menn, som alle på et tidspunkt har vært Peer. Tvunget til å gjenoppleve skuffelse på skuffelse, tar han avstand fra dem alle mann.
— Om du likevel ikkje var deg sjølv, gjer det så noko om du døyr? Spør Knappestøperen.
Er blodprinsen en moderne Peer Gynt? «Ex on the beach»-Henrik: – Ulrikke Falch har Norges fineste hjerne
Men livsgnisten er tent i Toralv Maurstads Peer. I vår generasjon er han nok mest kjent som den småsprø hotellpatriarken Georg Anker-Hansen, som døde og gjenoppstod en håndfull ganger. Nå gjør han seg selv udødelig i norsk teaterhistorie.
Maurstad er på scenen stort sett hele tiden med en gnistrende tilstedeværelse. Når han ikke proklamerer tekst som om Ibsen var morsmålet hans, så observerer han oppmerksomt alt som foregår rundt ham. Med verdens såreste blikk setter han øynene i den unge Solveig, idet hun lover evig troskap til den usikre og unge versjonen av ham selv. Gamlefar Peer får lyst til å stoppe henne, for han vet så godt hvor det bærer. Vondere og vakrere blir det ikke.
Fikk du med deg denne? Universitas tester studentforeninger: Bring it on, BI
Skjønt, i likhet med Peer selv, skal stykket hele tiden videre. Gamlefar Peer skal rekke å overvære seg selv som nonchalant kvinnebedårer, og som sutrete kløne-Peer som lyver til mor Åse. Så er han på en båt. Nei, i ørkenen. Stormforelsket i Solveig. Mor Åse dør. Tilbake i ørkenen. Hele tiden mens moderne, hvite kulisser kretser rundt ham som i et evig sceneskift.
«Kill your darlings» heter det, og Ulfsby kunne godt tatt liv av en Per eller to. For Maurstad er seg selv, og alle sju Peer Gynt-ene, mer enn nok.
Lysten på å stå på scenen selv? Universitas har testet teaterworkshop Universitas tester studentforeninger: Voksne barn leker best