Tysk fest: I høst ble den siste oktoberfesten på Chateau Neuf arrangert. Da Universitas besøkte festen, var stemningen upåklagelig. Arkivfoto: Lucas Leonardo Ibanez-Fæhn

Oktoberfest på Chateau Neuf legger ned

Den årlige tradisjonen med lederhosen, dirndl, bratwurst og weissbier vil ikke lenger arrangeres på studentenes betongslott. Nå slutter Chateau Neuf å arrangere Oktoberfest.

Det er salgssjef ved Chateau Neuf, André Titland, som formidler nyheten overfor Universitas. Han forklarer beslutningen med at Chateau Neuf nå velger å bruke ressursene sine på noe annet.

– Oktoberfest har et enormt ressursbruk i form av arbeidskraft og penger, samtidig som vi har inntrykk av at festen ikke er så viktig for studentene. Derfor har vi valgt å frigjøre de ressursene, sier Titland til Universitas.

Slik var den siste Oktoberfesten: Se bildene av festglade studenter i lederhosen

– Må gå inn i oss selv

Salgssjef ved Chateau Neuf: André Titland

Oktoberfest har blitt arrangert på Chateau Neuf hvert år siden 2001, og i sin nåværende form siden 2006. Feiringen var svært populær, og ble i 2016 titulert som «Norges største Oktoberfest» av Chateau Neuf selv.

På spørsmål om hvilke ting som vil prioriteres til fordel for ølfesten svarer Titland at ressursene heller kan benyttes til studiestart på studenthuset. Han tror dette grepet vil gjøre at tilbudet til Chateau Neuf blir bedre.

– Innimellom er man nødt til å gjøre prioriteringer. Chateau Neuf kommer ikke til å bli så bra som det kan bli om vi ikke går litt inn i oss selv og gjør noen endringer.

Oktoberfeststriden: Facebook-side kuppet fra Chateau Neuf

Titland oppgir også at lønnsomheten til festen ikke tilsvarer ressursene som kreves for å arrangere den.

– Det er ikke hensiktsmessig for oss å bruke mye tid og ressurser på noe som hverken er for studenter, og ikke er så økonomisk lønnsomt som det burde være.

Bitter strid

I 2017 endte Chateau Neuf i en bitter strid med et konkurrerende arrangement på Youngstorvet. Facebook-siden «Oktoberfest Oslo», som tidligere hadde blitt brukt til å promotere arrangementet, ble «kuppet» av de eksterne bidragsyterne Chateau Neuf hadde benyttet seg av til promotering.

[Det hele endte i en rettssak der Chateau Neuf vant frem med sitt krav om kontroll over Facebook-siden.](2)

Titland oppgir til Universitas at det konkurrerende arrangementet på Youngstorvet er en faktor i besluttelsen om å ikke fortsette å arrangere Oktoberfest.

– Oktoberfest som et konsept peaket nok for 10 år siden. Det er ikke like populært som i gamledager, dessuten hjelper det ikke å ha en konkurrerende aktør på Youngstorvet.

Sponsor og markedssjef i Oktoberfest Oslo, altså arrangementet på Youngstorvet, Heine Strømme, kommenterer beslutningen til Chateau Neuf med en viss ironi.

– Det er jo veldig rart at jeg har jobbet med dette arrangementet i ti år uten å bidra noe som helst ifølge dem, så legger de ned arrangementet året etter at jeg slutter å jobbe med det.

Strømme jobbet med oktoberfesten på Neuf i ti år før han startet sin egen fest på Youngstorget.

– Vil dette ha noen påvirkning på deres arrangement?

– Minimalt. I den grad det har noen påvirkning i det hele tatt så er det kanskje snakk om noen gjester som ellers ville dratt til Chateau Neuf som kommer til oss i stedet.