Mye å lære: – Det er jo på en måte kunst, sier Bhavdeep Singh om odontologyrket.
Mye å lære: – Det er jo på en måte kunst, sier Bhavdeep Singh om odontologyrket.

Knuser gjennomsnittet: Bhavdeep studerer 45 timer i uken

Mens odontologistudentene bruker nesten 50 timer i uka på studiene, holder sosiologistudentene seg til halvparten.

– Det sier seg selv at vi trenger mye tid til studiene. I tillegg til at vi skal ha teoretiske timer, må vi også jobbe på klinikk. Dette må skje mellom åtte og fire fordi det er vanlige, ekte pasienter som besøker oss, sier Bhavdeep Singh.

Han studerer odontologi på tredje året, har nettopp begynt med faglig praksis og tilbringer svært mye tid på «ferdighetssenteret», et industrielt rom proppfult av fantomhoder og tannlegeverktøy, nesten som et tannlegekontor på steroider. Hver uke jobber han rundt 45 timer i uka med studiene, og han er ikke alene.

Ifølge Studiebarometeret for 2017 bruker odontologistudentene mest tid på studiene i Norge, med nesten 50 timer i uka.

– I noen perioder kan det være litt mye å gjøre, men jeg skjønner at vi er nødt til å tilbringe mye tid på skolen når det er så mye å lære. Jeg har ikke angret et sekund etter jeg startet å studere odontologi, sier Singh.

Mer fra Studiebarometeret: Studentene mener foreleserene ikke mestrer digitale verktøy

Dyreaktivist

Noen trikkestopp unna ferdighetssenteret på Domus Odontologica, er Marte Bjerke på første året på sosiologistudiet. Bjerke representerer den nedre enden av statistikken, som sier at sosiologistudenter bruker 26,3 timer på studiene sine i uka. Hun bruker lite av tiden sin på Blindern.

– Det varierer selvsagt med når i semesteret det er, men tidlig i semesteret er det lettere for meg å prioritere bort skolen til fordel for å jobbe som aktivist og spille inn podkast, sier Bjerke.

Bjerke anslår at hun bruker mellom ti og 20 timer på studiene i uka. Ved siden av studiene kommer 15 til 20 timer med frivillig arbeid og deltidsjobb. Hun bruker over halvparten av tiden på å organisere og delta i demonstrasjoner for dyrs rettigheter, i tillegg til at hun lager en egenprodusert podkast om veganisme.

– De ukene det blir mye aktivisme og podkast-jobbing blir det naturligvis mindre skole, da tar jeg igjen med 20 timer skole den påfølgende uka. Det er sånn jeg har funnet ut at det fungerer for meg. Hvis jeg ikke streber etter Aene, kan jeg klare å kombinere det med de tingene jeg brenner for. Da får jeg heller være fornøyd med en B, sier Bjerke.

Vill historie fra odentologi: Pasient fikk dronesjokk

Sideprosjekt: I tillegg til studiene lager sosiologistudenten Marte podkasten «Veganpodden», som hun utgir to ganger i måneden.
Sideprosjekt: I tillegg til studiene lager sosiologistudenten Marte podkasten «Veganpodden», som hun utgir to ganger i måneden.

Bekymringsverdig

Anne Helene Bakke, nestleder i Norsk studentorganisasjon (NSO), synes det er bekymringsverdig at det er så store forskjeller blant studenter i Norge.

– Store forskjeller fra studie til studie er problematisk, men også forskjellene i tidsbruk på egenstudier og organisert undervisning er problematisk, sier Bakke.

Hun er kritisk til at prinsippet om ansvar for egen læring blir stadig tynet, og spør seg selv hvor langt det er mulig å dra den.

– Man ser at universiteter og høgskoler tidvis oppretter studieprogram som er lite pengekrevende å holde i gang, med så lite som overhode mulig organisert undervisning. Studiene blir nærmest en melkeku for å finansiere de dyrere fagmiljøene, sier Bakke.

Sosiolog: Røykerne er den nye underklassen

Stort sprik

Ole-Jacob Skodvin er analysedirektør i NOKUT og ansvarlig for undersøkelsen. Han er enig i at de store forskjellene må tas tak i.

– Selv om gjennomsnittet for norske studenter som helhet ligger helt opptil det europeiske gjennomsnittet, er det bekymringsverdig at spriket er så stort.

Han mener likevel det viktigste læresteder kan gjøre nå, er å se grundig på Studiebarometerets resultater.

– De lærestedene og de studiene som notorisk er under gjennomsnittet i slike sammenhenger, bør bruke portalen for det den er verdt. Dersom det viser seg at for eksempel noen læresteder med studieprogram i sosiologi kommer mye bedre ut enn andre, bør kanskje andre læresteder følge i deres spor og prøve å lære noe. Det tror jeg alle kan vinne noe på.

Mye å gjøre, lite tid

Både odontologi- og sosiologistudenten er to mennesker med mange baller å sjonglere.

– Jeg bor på Kløfta utenfor Oslo, noe som gir meg ytterligere reisevei. Jeg bor der fordi det gjør det billigere for meg – da kan jeg jobbe mindre og være mer aktivist. I tillegg kan jeg bruke togtiden til å lese pensum, sier Bjerke.

Singh bor på Kringsjå i Oslo, hvor han har fått seg en SiO-bolig.

– Jeg bor på Kringsjå fordi det er billig. Det gjør at jeg slipper å jobbe ved siden av studiene – det har jeg helt ærlig ikke tid til hvis jeg skal klare å gjøre andre ting i tillegg til å studere. Heldigvis liker jeg godt studiet mitt, da er det enklere å være her såpass mye.