Studentrettet: Slik ser reklamen ut som kjører rundt i Oslos gater. Foto: Geir Rognlien Elgvin
Studentrettet: Slik ser reklamen ut som kjører rundt i Oslos gater. Foto: Geir Rognlien Elgvin

Sugardating-reklame rettet mot studenter vekker oppsikt: – Provoserer jævlig

En datingtjeneste som kobler «vellykkede menn» med «kvinner som vet hva de vil ha» er nylig opprettet i Norge.

Den siste tiden har det rullet en tilhenger med et kontroversielt budskap rundt i Oslo.

«Hei studenter! 0,– i studielån? Date en sugar daddy?» står det på plakaten.

Reklamen er for den nyoppstartede datingtjenesten Rich Meet Beautiful.

Sigurd Vedal er mannen bak nettsiden, og har ingen moralske innvendinger mot egen datingtjeneste.

– Jeg har ingen samvittighetskvaler. Rich meet beautiful er en nettside der 75 prosent av medlemmene er kvinner som søker suksessfulle menn. De kommer til oss. Jeg er veldig miljøbevisst, og jeg hadde hatt dårligere samvittighet av å kjøre bensinbil, sier Vedal.

Lene selger toppløsbilder: Hvem skader jeg ved å kle av meg?

– Signaliserer dere litt utdaterte kjønnsroller?

– Sugarbabies på nettsiden kan ofte velge og vrake oftest grunnet utseende. Om de har valget mellom en kjekk blakk medstudent uten livserfaring eller suksess, og en kjekk, ressurssterk eldre mann med livserfaring og oppnådd suksess, vil valget for sugarbabies ofte havne på det siste, sier han.

Vedal sier videre at «Sugarbabies» på datingnettstedet ofte er ambisiøse og derfor tiltrukket av eldre menn med intelligens og suksess, som kan fungere som en «mentor» og hjelpe dem å starte opp egen karriere.

Har du lest? Disse studentene har mest sexpartnere

Siden: Skjermdump fra nettstedets forside.
Siden: Skjermdump fra nettstedets forside.

«Jævlig provoserende»

Kristine Sørheim, representant for Venstrealliansen ved Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, mener det er forkastelig at datingtjenesten henvender seg til studenter.

– Måten de henvender seg til kvinner er også jævlig provoserende. Det er et utrolig gammeldags kvinnesyn, sier hun.

– Hva tenker du om forholdene som slike nettsider fører til?

– Så store maktforskjeller i et forhold er usunt, og de oppfordrer til å se på kvinnekroppen som noe som kan kjøpes. Det er en romantisering av prostitusjon som yrke, sier Sørheim.

Har du lest? Universitas sjekker på lesesalen

Sterke reaksjoner

Reaksjonene har ikke latt vente på seg i sosiale medier.

På Twitter blir politet spurt om å bistå: