FLAUT: Universitas' utsendte var tidvis ukomfortabel med å spørre jenter om å ta en kaffe.

Universitas på sjekkern

Må studenter tenke nytt om sjekking? Universitas tok tempen på campus.

Klokka er ti og lesesalene bugner over av søte studiner. Jeg har på forhånd forberedt et utvalg lapper som skal deles ut til tilfeldig utvalgte på ulike lesesaler og kaffebarer. Høres det enkelt ut? Det er det på ingen måte. Jeg manner meg betraktelig opp, for dette er langt utenfor komfortsonen. Vil jeg bli avvist, vil jeg bli ledd av? Vil noen føle seg støtt?

Best edru

Internetts inntog har endret det meste og sjekkekulturen er ikke et unntak. Sukker, Tinder, Happn og Grindr er digitale løsninger laget for at vi alle skal finne en å dele natta eller livet med. Vanligvis foregår jakten på kjærligheten på nett eller i de sene nattestimer etter at man har drukket bort sosiale sperrer. For mange er det fjernt å skulle sjekke opp noen på campus på dagtid. Man er jo sitt «beste jeg» uten promille, klar i hodet og uten slørete stemme. Å sjekke opp noen uten alkoholens bedøvende og refleksjonsdempende effekt er skummelt. Men egentlig burde det fungere.

Ti jenter

Totalt ti jenter blir kontaktet. Hvor mange sier ja til en kaffe?

Til tross for nervøsitet og usikkerhet sender den første studenten jeg gir en lapp melding om at hun gjerne tar en kaffe i løpet av dagen. Det er derfor et slag i trynet når andre synes det er ubehagelig og reagerer med noe som kan minne om avsky. Én avviser kaffeforespørselen min kategorisk og sier: «Det kan jeg aldri tenke meg.» Det aller verste er likevel en vakker HF-jente som blir blank i øynene av skuffelse når jeg avslører at jeg er journalist på et viktig samfunnsoppdrag.(Jeg vil gjerne ta en kaffe med deg likevel. Send meg melding!)

– Det fungerte på meg

Totalt fire slår til på tilbudet, en suksessrate på 40 prosent. Ikke verst, med andre ord. Én av dem forteller til Universitas at hun ble imponert over selvsikkerheten det krever for å gjøre noe sånt.

– Det er tiltrekkende med selvsikre gutter som tør å gjøre ting utenfor normalen, sier hun.

– Kunne du sjekket opp noen på denne måten?

– Jeg vet ikke om jeg hadde turt å gjøre det, men det fungerte jo på meg, så hvorfor ikke, spør hun retorisk og legger til:

– Men jeg har aldri blitt utsatt for noe lignende før.

God stemning: Blant hyllemeter av kunnskap kan kjærligheten blomstre, en enkel papirlapp kan gjødsle tilværelsen betraktelig. (Om hen sier ja, da).

Høy suksessrate

Man har gjerne en tendens til å glemme de bitre avslagene og huske gangene det faktisk har gått bra. Men om du får napp fire av ti ganger du prøver deg på noen en fredags- eller lørdagskveld er du en drivende dyktig sjekker. Jeg er ikke en særskilt dyktig sjekker, men kan i dag skryte av en høy suksessrate. Kanskje unge studenter må tenke nytt når det kommer til sjekking?

Frykt for avvisning

Bente Træen er professor i helsepsykologi ved Universitetet i Oslo, med seksualvaner som sitt spesialfelt. På spørsmål om hvorfor min fremgangsmåte var så tiltrekkende svarer hun:

Forskerintervju med Bente Træen: - Man blir aldri for gammel til å pule

– For det første signaliserer det at du er i samme situasjon som studentene du sjekker opp, sier Træen.

Videre forklarer hun at en kaffeavtale er relativt uforpliktende og at det er enkelt å gå om den forventede gnisten uteblir.

– Hvorfor var jeg så nervøs?

– Man er jo redd for en avvisning av egen person, altså at man ikke er bra nok. Man er også gjerne litt nervøs for å oppleve at man gjør seg negativt bemerket. At de sier «der er han som delte ut de lappene den gangen» mens de fniser og ler bak ryggen din.

Vi holder på med en større sak om sjekking. Har du en god sjekkehistorie på lager? Ikke nøl med å sende den til oss på universitas@universitas.no. P:S: Selvfølgelig helt anonymt ;)