Pengeinnkrever: Statsminister Erna Solberg og Høyre vil kreve skolepenger fra internasjonale studenter, men vi la gratisprinsippet bestå. Akrivfoto: Siri Øverland Eriksen

Høyre krever skolepenger av internasjonale studenter

Studentleder Hans Christian Paulsen mener Høyres vedtak om å kreve skolepenger fra internasjonale studenter bryter gratisprinsippet i høyere utdanning.

Høyre har de siste dagene vært i full gang med sitt landsmøte der partiet blant annet skal vedta sitt valgprogram foran det kommende stortingsvalget i år. Fredag vedtok Høyre å kreve skolepenger av internasjonale studenter fra land utenfor EØS.

Kristin Vinje, Høyres ansvarlige for høyere utdanning og forskning, fastslår at Høyre ikke bryter gratisprinsippet ved å kreve skolepenger av internasjonale studenter.

Satser på eliten

– Jeg syns ikke det er paradoksalt i det hele tatt. Gratisprinsippet står fremdeles fjellstøtt slik det alltid har gjort. Det vi åpner for er å ta skolepenger fra studenter som kommer fra land utenfor EØS-samarbeidet.

Av de nye endringene som har blitt vedtatt i valgprogrammet trekker hun blant annet frem at Høyre vil gjøre det enklere for norske studenter som vil inn på renommerte utenlandske universiteter.

– Vi ønsker å styrke støtten til norske studenter som søker seg inn på topp universiteter i utlandet. Derfor vil vi styrke stipendordninger til norske studenter som vil studere på utenlandske universiteter slik som Harvard, der de tar endel i skolepenger, sier Vinje.

Hvorfor bør studenter ønske seg en blå regjering fremfor en rød regjering?

– Studentene bør velge en blå regjering som satser massivt på høyere utdanning og forskning, og gode rammevilkår for studentene. Det har vi vist i fire år, og studentene kan stole på at vi har høye ambisjoner på deres vegne fremover!

Les mer: Slik skal regjeringen heve kvaliteten på utdanningen

Provosert studentleder

Leder av studentparlamentet ved UiO, Hans Christian Paulsen er forferdet over Høyres valg om å innføre skolepenger på internasjonale studenter utenfor EØS.

– Vi kan ikke skille studenter i grupper. Alle er studenter, ikke på bakgrunn på nasjonalitet.

Paulsen påpeker at all sammenlignbar historikk viser at man først begynner med skolepenger på internasjonale studenter, så økes studieavgiften og etterhvert sprer dette seg til å gjelde vanlige studenter også.

Paulsen om forslaget: Skal våre barn betale skolepenger?

Er det ikke greit å ta skolepenger av utenlandske studenter når andre universiteter gjør det?

– Nei. Vi svikter våre egne prinsipper. Det handler ikke om hva andre gjør, det handler om hva vi har lyst til å være.