LEGGER FRAM TALLENE: Prorektor Ragnhild Hennum innleder arrangementet på Blindern, der tallene i den nye NIFU-rapporten blir lagt frem.

Arbeidsgivere bryr seg lite om gode karakterer

Kun én av tre arbeidsgivere mener gode karakterer er blant de fire viktigste kriteriene når de ansetter. UiO-rektor er overrasket over tallene.

Dette er undersøkelsen:

• Tittel: Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo?
  • Undersøkelsen omfatter bare virksomheter som har ansatte personer med høyere utdanning.
  • 7645 virksomheter ble spurt. Svarprosenten er 32 (totalt 2439 respondenter)
  • Undersøkelsen er utført av NIFU på vegne av UiO, og er en oppfølging av undersøkelser gjort i 2010 og 2006.
  • NIFU står for Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Arbeidsgiverne kommer med en gladnyhet til stressede studenter i eksamenstiden.

I en ny undersøkelse svarer nemlig to tredjedeler av arbeidsgiverne at de ikke rangerer gode karakterer blant de fire viktigste kriteriene når de ansetter nye medarbeidere. Dessuten svarer kun fire prosent at karakternivået til søkeren er viktigst.

Det som teller mest er utdanningsnivå, faglig spisskompetanse og arbeidserfaring.

Kommentar: Det er ikke toppkarakterer som gir deg jobb

NIFU-forsker Ingvild Reymert la frem tallene på Blindern onsdag formiddag. Hun har ledet arbeidet med rapporten sammen med Lene Fosshaug og Per Olaf Aamodt.

– Først når man har de andre kriteriene, og når det blir litt knappere på jobbene, får karakterer utslag. Karakterer er viktige, men de kommer litt lenger ned på prioriteringslisten, sier hun.

Personlige ferdigheter

Arbeidsgiverne i undersøkelsen er også spurt om hvilke personlige ferdigheter de vektla mest ved forrige ansettelse.

Øverst på listen havner evnen å kunne jobbe i team, med 38 prosent. Hakk i hæl finner vi evnen til å kunne jobbe selvstendig på 37 prosent. På tredjeplass havner evnen til å tilegne seg ny kunnskap. Det svarte 30 prosent av arbeidsgiverne.

Saken fortsetter etter bildet

OPPSKRYTT: De aller fleste arbeidsgiverne i landet lar seg ikke fenge av gode karakterer. Utdanningsnivå, spisskompetanse og arbeidserfaring er viktigere. Her fra fremleggingen av NIFU-rapporten.

Lite etterspurt utveksling

Av formelle kriterier er det svært få arbeidsgivere som vektlegger at søkeren har hatt et utenlandsopphold. Kun fem prosent av bedriftene setter dette kriteriet blant de fire viktigste.

– Utdanningsopphold blir sjeldent nevnt. Sammenlignet med andre kriterier er det altså uviktig, sier forsker Ingvild Reymert.

Det samme funnet kom fram i NHOs kompetansebarometer i februar. Der svarte mindre enn én av 20 arbeidsgivere at de ser etter internasjonal erfaring på CVen når de [ansetter medarbeidere.](2)

Av personlige ferdigheter er det å beherske fremmedspråk som havner nederst på listen. Kun to prosent svarer at å kunne et fremmedspråk var mest utslagsgivende ved forrige ansettelse.

Fikk du med deg? Kunnskapsministeren vil sende studenter til Tyskland

Overrasket rektor

– Jeg må si jeg er overrasket over at karakterer teller så lite, sier rektor Ole Petter Ottersen om den nye undersøkelsen.

Han lar seg også overraske over at et utenlandsopphold blir så lite vektlagt.

– Det som vel er mest overraskende, hvilket er pinlig, er at internasjonaliseringsarbeidet vårt ikke blir så godt verdsatt. Dette har fått oss til å heve både ett og to øyenbryn, sier han og legger til:

– Jeg kan ikke begripe annet enn at arbeidsgiverne må se det positive i at de som ansettes har en større perspektivrikdom, og at en språklig og kulturell forståelse må tillegges viktighet.

Rektoren var ikke den eneste som lot seg overraske av resultatene.

– Det er overraskende for meg som student at karakterer vurderes lavere enn de tre andre kriteriene (formelt utdanningsnivå, faglig spisskompetanse og arbeidserfaring, journ. anm). Kanskje det ikke er så viktig å måle og veie studentene opp mot hverandre og det åpner kanskje for mer bruk av godkjent og ikke-godkjent som vurderingsform? spør Ingvild Stensrud, studie- og forskningsansvarlig ved Studentparlamentet ved UiO.

Lest denne? Dette er landets mest attraktive arbeidsplass for økonomistudenter