Forbannet: – Det er jo helt tydelig et problem lere i siloen sliter med, og de har fått inn meldinger om det fra opptil flere, også før jeg lyttet inn, forteller Lene Dehli, som studerer vernepleie ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Invaderes av melbiller

Beboerne ved Grünerløkka Studenthus mener de lever i et melbille-inferno, men SiO nekter å anerkjenne problemet.

Flere beboere ved Grünerløkka Studenthus har slitt med en invasjon av melbiller på kjøkkenet. Beboerne opplever at billene (se faktaboks) til stadighet kommer tilbake, til tross for at de vasker og oppbevarer tørrvarer i forseglede bokser.

– SiO ga meg beskjed om å kaste alt jeg hadde av tørrvarer. Så måtte jeg vaske alle skap, bak komfyr og bak kjøleskap. Jeg hadde også biller i teposene, de var overalt, sier vernepleie-student og beboer Lene Dehli.

Hun forteller at all matkastingen har påført henne ganske store kostnader.

– Kjempeekkelt

Det ikoniske studenthuset, omgjort fra en gammel kornsilo fra 1953, ruver i terrenget like ved Vulkan og Westerdals. Grünerløkka Studenthus sto ferdig som studentboliger i 2001.

Melbille

• Den er en ca. 2,5 mm lang, flat bille
  • Den forekommer i tørre matvarer i lager, butikker, bakerier, fabrikker og bolighus.
  • En hunn legger i løpet av livet opptil 400 egg. De plasseres enten enkeltvis eller i små grupper på næringsmidlene som de lever i.
  • Et annet forhold som gjør at billen sprer seg lett er at den kan gå opp loddrette, glatte flater av glass og metall.
  • # Kilde: Folkehelseinstituttet

Beboere forteller at melbillene lenge har vært et problem ved studenthuset. Selv om billene ikke er farlige, opplever beboerne dem likevel som svært ubehagelige.

– Det var kjempeekkelt. Det er veldig dumt hvis man ikke kan ha maten på kjøkkenet, forteller BI-student Maren Næss Opheim, som også bor i «studentsiloen».

Det er lite vi i SiO kan gjøre»

Trond Bakke, direktør i SiO Boliger

Hun støttes opp av Åshild Eliassen, som studerer tysk ved Universitetet i Oslo.

– Jeg har hørt fra veldig mange i blokka at de sliter med det, og de advarte meg om melbillene før de spredde seg til min bolig, forteller Blindern-studenten.

Sagtannede melbiller er bittesmå, men kan gjøre stor skade på maten de infiserer. Flere studenter Universitas har snakket med mener Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) burde vært tydeligere på å advare mot melbillene.

– De burde informere om skadedyrene før nye beboere flytter inn. Problemet dukker opp først etter at du har tatt med deg mat inn, sier Dehli.

Maktesløs: Trond Bakke, direktør for SiO Bolig, forteller det er lite han kan gjøre med melbilleproblemet.

– Lite å gjøre

Leder for SiO Boliger, Trond Bakke, er på sin side ikke enig i at melbiller er noe stort problem ved Grünerløkka Studenthus.

– Vi har sjekket i vår kundedialog, og har ikke sett noe som tyder på at dette er et stort problem. Det er rapportert om et tilfelle nå etter påske og ett i høst.

– Men nå forteller flere beboere oss at melbiller har vært et varig problem?

– Det er lite vi i SiO kan gjøre, siden disse dyrene kommer inn med matvarer, bortsett fra å ha et våkent øye for at boligene er ordentlig rengjorte når det er skifte av leietakere, sier han.

Bakke utelukker ikke at det kan være en underrapportering av melbiller ved studenthuset. Han forteller likevel at han ikke har sett noen grunn for å informere spesielt om dette problemet.

– Dette er ikke et vedvarende problem, men ett som kommer i ny og ne, som mange kan oppleve både i våre boliger og andre boliger.

Fikk du med deg? Beboere på St. Hanshaugen forteller om rot og dårlig service ved SiO-boliger

Kan spre seg

Folkehelseinstituttet (FHI) skriver på sine nettsider at sagtannede melbiller kan spre seg fra bolig til bolig, blant annet gjennom rørsystemer i boliger. Det tror ikke Bakke er sannsynlig her.

– Sånn som siloen er konstruert, med lukkede enheter og helt klare skiller mellom boenheter, så anser jeg det som veldig lite sannsynlig at billene kan kravle over fra én bolig til en annen.

Dårlige erfaringer

Eliassen og Opheim tror underrapporteringen av melbiller kommer av at beboerne har mistet troen på at SiO vil gjøre noe med problemet.

– Når SiO uansett ikke tar tak i det, ender mange opp med dårlige erfaringer, og mange orker ikke å si ifra fordi de vet at det ikke hjelper, sier Eliassen.

Opheim opplevde det samme da hun spurte andre beboere på Facebook.

– Studenter som har bodd her lenger forteller at alt SiO sier er at vi må vaske og kaste ting. Det virker ikke som SiO kan gjøre noe med billene.

Opheim påpeker at de selvsagt har et ansvar selv.

– Om noen får melbiller, er det lett for at naboen får det. Så vi bør si fra til SiO, sånn at de skjønner hvor ofte det skjer.