Mesterhjerne: Naveed Yaqub er ikke nevneverdig overrasket over at masteroppgaven hans er tidenes mest populære ved Universitetet i Oslo.

Skrev UiOs mest populære master

Tidenes mest populære masteroppgave fra Universitetet i Oslo har blitt lastet ned nær 10 000 ganger.

Overrasket: Silje Lillevik Eriksen har skrevet den norskspråkelige masteroppgaven som har blitt mest lastet ned ved UiO.
Silje Lillevik Eriksen

Dette er DUO:

• DUO er et vitenarkiv som er åpent tilgjengelig på internett
  • DUO omfatter i dag elektroniske utgaver av masteroppgaver, doktoravhandlinger og artikler.
  • I 2007 ble det obligatorisk å levere inn masteroppgaver til DUO.
  • Det er mulig å reservere seg fra å få oppgaven sin publisert på DUO.
  • Det har blitt gjort 800 000 nedlastninger fra DUO de siste 12 månedene.
  • Hvert år leveres rundt 2000 masteroppgaver til DUO.

Titusenvis av studenter har siden 1999 fått masteroppgaven sin publisert via DUO-systemet. Vitenarkivet DUO er Universitetet i Oslos arkiv for oppgaver skrevet av studenter. Med totalt 9951 nedlastninger, er oppgaven skrevet av Naveed Yaqub den mest populære masteroppgaven av dem alle.

– Jeg er veldig fornøyd med oppgaven, og jeg har fått gode tilbakemeldinger fra Universitetet i Oslo, sier Yaqub.

Yuqub skrev den engelske masteroppgaven i 2012, som har tittelen «Comparison of Virtualization Performance: VMWare and KVM.»

Billigere teknologi

I oppgaven sammenligner Yaqub de to mest populære virtualiseringsteknologiene. Dette er en teknologi som blant annet effektiviserer strømbruk, og gjør at det blir billigere å kjøre tjenester som for eksempel Facebook, Twitter og nettaviser.

– Virtualiseringsteknologi gjør at én datamaskin kan erstatte jobben som mange maskiner tradisjonelt har gjort, forklarer Hårek Haugerud.

Han var oppgaveveileder for Yuqub og er førsteamanuensis ved institutt for informasjonsteknologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Haugerud forteller at det er mange kroner å spare på å velge riktig teknologi. USAs datasentre bruker for eksempel dobbelt så mye strøm som hele byen New York.

Veileder: Hårek Haugerud veiledet Naveed Yaqub med masteroppgaven.

UiO begeistret

Det var Jarle Bjørgeengen ved Universitetets senter for informasjonsteknologi som foreslo temaet for oppgaven. Underveis i arbeidet fikk Yuqub beskjed om at universitetet ville ta i bruk teknologien han konkluderte med at var best.

– Resultatene mine gir en detaljert visning av ytelsen av de forskjellige virtualiseringsteknologiene, og hjelper fakultetet for informatikk med å velge riktig teknologi for fremtidig bruk, sier Yaqub.

Yaqub tror grunnen til det skyhøye nedlastningsantallet kan være at teknologien er ny, og at det finnes flere forskjellige varianter å velge blant.

– Ettersom jeg sammenligner to teknologier, gjør jeg det lettere for folk å velge den beste teknologien. Det jeg har funnet ut hjelper også andre studenter med bedre referanser i deres akademiske oppgaver og forståelsen for teknologien, sier Yaqub.

Les mer om famøse masteroppgaver: Torbjørn Røe Isaksen skrev sin master på 20 dager

Attraktiv forskning

Yaqub studerte masterprogrammet Network and System Administration da han skrev oppgaven. Programmet er et samarbeid mellom Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Oslo.

Veilederen for Yaqub, Hårek Haugerud, mener flere faktorer spiller inn på årsaken til populariteten til forskningen. Samarbeidet mellom høyskolen og universitetet kan være den overordnede.

– På høyskolen har man en litt mer profesjonsrettet tilnærming. Uten at jeg har sett noen statistikker, tror jeg dette kan gjøre at resultatene fra våre masteroppgaver er mer allment interessante, sier Haugerud.

Haugerud forteller at mye av forskningen på feltet er gjennomført av bransjefolk som ønsker å selge sine egne teknologier.

– Slike undersøkelser blir ofte gjort av kommersielle firmaer som ikke er like objektive som et arbeid gjort ved en akademisk institusjon, sier han.

Overrasket: Silje Lillevik Eriksens masteroppgave er den norskspråklige oppgaven som har blitt lastet ned mest.

Mest leste masteroppgave på norsk

Silje Lillevik Eriksen hadde ingen anelse om at hun står bak DUOs mest nedlastede masteroppgave skrevet på norsk.

– Dette hadde jeg ikke peiling på. Så utrolig overraskende, sier Eriksen.

Fire år har gått siden Eriksen skrev masteroppgaven «Rekonstruksjon og autentisitet: Et studium av autentisitetsaspektet i arkeologiske rekonstruksjoner, med Borg i Lofoten som eksempel». I ettertid har oppgaven blitt lastet ned 441 ganger.

I oppgaven drøfter Eriksen autentisitetsbegrepet, som betyr «opprinnelig» eller «ekthet». Masteravhandlingen diskuterer også på hvilken måte arkeologiske rekonstruksjoner kan være autentiske, og hvordan forholdet mellom rekonstruksjon og autentisitet kan påvirkes av faktorer som økonomi og turisme.

– Jeg har vel egentlig ikke lest min egen oppgave etter jeg leverte den, ler Eriksen.

Vet ikke hvorfor

Tross masteroppgavens popularitet, har Eriksen fått få tilbakemeldinger på oppgaven. Hun er usikker på hvorfor akkurat hennes oppgave har vakt så stor oppsikt etter den fikk leve fritt på DUO.

– Det er jo et veldig smalt tema, men tematikken kan overføres til andre områder, som for eksempel rekonstruksjon av nyere tids kulturminner, forteller Eriksen.

Hun tror nedlastningene blant annet kommer fra studenter som har beveget seg inn på samme område.

– Jeg kan jo også tenke meg at de som driver med rekonstruksjon og formidling av historie kan være interesserte i å lese oppgaven, sier Eriksen.

Ikke en DUO-bruker

Selv om Eriksen ikke var den mest aktive DUO-brukeren under masteroppgave-skrivingen, var hun innom nettstedet noen ganger.

– Jeg fant mye relevant litteratur gjennom andre oppgaver, men jeg lastet aldri ned noe. Jeg lånte heller andres masteroppgaver fra biblioteket, sier Eriksen.