Torbjørn Røe Isaksen skrev masteroppgaven på 20 dager

HVEM: Torbjørn Røe Isaksen STUDERTE:Master i statsvitenskap og grunnfag i medievitenskap og idéhistorie ved Universitetet i Oslo.

Ledervervet i Unge Høyre stjal tiden bort fra studiene, og førte til at mesteparten av Torbjørn Røe Isaksens masteroppgave «Endring og tradisjon hos F.A. Hayek» ble til i det korte tidsrommet 1. til 20. mai 2008.

STUDERTE: 2000 – 2008

AKTUELL MED: Medlem av Høyres sentralstyre og redaktør i tidsskriftet Minerva. Toppkandidat for Telemark Høyre i stortingsvalget til høsten.

– Jeg jobbet intenst med oppgaven de siste ukene, men ser nå at den kunne ha trengt litt mer tid, forteller han.

Etter at oppgaven var levert, fikk han imidlertid tid til å tiltre som redaktør for tidsskriftet Minerva, og til å gi ut debattboken «Høyre om! – For en ny konservatisme», høsten 2008. Masteroppgaven hans omhandlet forskjeller og likheter mellom politisk konservatisme og liberalisme. I ettertid har det streifet ham at han kanskje valgte feil studium.

– Jeg valgte å studere statsvitenskap fordi jeg alltid har vært glad i samfunnsvitenskap. Nå angrer jeg litt på at jeg ikke tok master i idéhistorie i stedet. Jeg setter pris på de mer avslappede metodekravene i idéhistorie, sier han.

– Hva var det viktigste du lærte som student?

– Helt klart at innen statsvitenskap er ingenting i livet så komplisert at det ikke kan settes inn i en firefeltstabell. Det er et typisk eksempel på forenkling av virkeligheten.

– Kan du forklare hva en firefeltstabell er?

– Nja, jeg synes ikke jeg kan avsløre hemmeligheten for dem som ikke har studert statsvitenskap. Det får forbli internt.

Universitas vet råd mot vrangvillige politikere, og kontakter i folkeopplysningens navn Anders Ravik Jupskås, stipendiat i statsvitenskap og arrangør av Frokost med Bernt. Han er villig til å avsløre faghemmeligheten.

– En firefeltstabell er en enkel måte å sammenligne forholdet mellom to variabler på. For eksempel kan man skille mellom unge og gamle på den ene siden, og prosentandelen i hver gruppe som er for eller mot EU på den andre siden.

Røe Isaksen tilbrakte totalt åtte år på Blindern, hvor han også gjorde andre ting enn å utforske firefelttabellens hemmelige verden. I fire av de årene jobbet han fulltid som leder i Unge Høyre ved siden av.

– Jeg ble kastet ut av en kollokviegruppe, fordi jeg ikke hadde hatt tid til å stille opp på kollokviene.

– Du representerer Høyre, som gjerne blir sett på som kapitalistenes parti. Hadde du mye ekstra kapital under studietiden?

– Jeg har to lærerforeldre, og det eneste jeg fikk av dem var et abonnement på Porsgrunns Dagblad, samt reiseforsikring. Noen ekstravagant livsstil var det ikke snakk om. I begynnelsen av studiene følte jeg at jeg hadde bedre råd enn noensinne. Først senere oppdaget jeg at studenter sies å være fattige.

Ifølge Røe Isaksen fortonte studietiden seg som en orgie av lesesal, politikk, Studentersamfundet og øl. I flere år jobbet han som bartender på Bokcaféen på Chateau Neuf. Det han husker best fra bartilværelsen er at han fikk rutine i å kaste ut Radio Nova.

– De hadde en tendens til å bli sittende til langt over stengetid, så vi ble nødt til å kaste dem ut så godt som hver gang.