Langsiktige mål: Arbeidsutvalget ved Høgskolen i Oslo og Akershus er opptatt av å modernisere undervisningen. De ønsker videobasert undervisning på Internett.

Vil fjerne forelesningene

Studentparlamentet på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) sier de vil revolusjonere undervisningen med digitalisering.

Christoffer Alsvik, leder for Studentparlamentet ved HiOA

– Vi ønsker å avvikle den klassiske forelesningsformen og ta i bruk mer varierte undervisningsformer, sier [leder Christoffer Alsvik i Studentparlamentet ved HiOA.](3)

I forrige uke la Studentparlamentet frem en handlingsplan for hva de skal gjøre for studentene på høyskolen det neste året. Her de viktigste punktene:

• [Digitalisering i undervisningen](2)
  • Felles døgnåpent lokale for alle studentforeningene
  • Internasjonalisering og inkludering

Videoundervisning

– Vi vil ha undervisningsvideoer på nett som på sikt skal ta over for den klassiske forelesningsmetoden. Når enveiskommunikasjon mellom student og foreleser kan skje utenfor klasserommet i videoform, kan læreren bruke undervisningstiden på mer konstruktive måter, sier Alsvik.

Han ser for seg mer gruppearbeid, problembasert læring, diskusjon og interaksjon mellom student og lærer. Alsvik ønsker at høyskolen skal etablere en såkalt «learninglab» sentralt. Denne skal fungere som et støtteapparat for lærere som ønsker å digitalisere undervisningen.

– Poenget er å se hvordan digitale hjelpemidler kan brukes for å få mer ut av tiden som lærere og studenter tilbringer sammen, sier Alsvik.

Nytt foreningslokale

Studentforeningene ved høyskolen skal snart flytte ut av sine lokaler i sentrum, og Studentparlamentet vil finne et nytt felles lokale på campus som kan være døgnåpent.

– Vi ønsker oss et lokale i Anna Sethnes hus, i Pilestredet 52, som lett kan avgrenses med egen døråpning. Men vi har foreløpig ikke vært i dialog med ledelsen, forteller Alsvik.

Flere på utveksling

Studentparlamentet ønsker at flere studenter skal dra på utveksling. Samtidig vil de ha flere internasjonale studenter på høyskolen.

– Vi må synliggjøre tilbudene vi allerede har og få bedre avtaler med utenlandske universiteter og utdanningsinstitusjoner, sier Alsvik.

Et viktig mål er å hjelpe utvekslingsstudentene å få bedre kontakt med de norske studentene når de kommer til HiOA.

– Her skal vi jobbe med den generelle informasjonsflyten mellom høyskolen og studentene, sier lederen i Studentparlamentet.

Fikk du med deg?: Det nye Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo vil endevende studiehverdagen din

Lite nytt å melde

– Årets studentparlament viderefører mange av de samme målene som vi hadde i fjor, men det er fint med kontinuitet. Det eneste helt nye punktet jeg kan se er døgnåpent lokale for studentforeningene, sier tidligere leder i Studentparlamentet Tord Øverland, som gikk av i juni.

Han mener Studentparlamentet får mye gjennomslag hos ledelsen ved HiOA.

– Studentparlamentet har blitt mer profesjonelt. En trenger ikke alltid å skrike høyest og det er mye usynlig arbeid som blir gjort for studentene, sier Øverland.

I Øverlands periode som leder var det særlig arbeidet med kvalitetssikringssystemer av undervisning som fikk godt gjennomslag.

– Var det noe dere ikke fikk gjennomslag for?

– Jeg kommer ikke på noe. Men man vet jo ikke alltid utfallet før etter et par år, så det er vanskelig å si, sier Øverland.