Langt møte: Arbeidsutvalget for studentparlamentet. Fra venstre: Kristian Tuv, Line Willersrud, Hans Christian Paulsen, samt leder Julie Paus-Knudsen i Studentparlamentet.

Vil endevende universitetshverdagen

Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO) skal blant annet jobbe for en bruktbutikk på campus og kjønnsnøytrale toaletter.

Torsdag 10. september stemte medlemmene i Studentparlamentet ved UiO fram sin handlingsplan for det neste skoleåret. Her er tiltakene de håper å få gjennom.

1. Automatisk karakterbegrunnelse

Studentparlamentet vil jobbe for at alle skal få en skriftlig begrunnelse sammen med eksamenskarakteren. Formålet er at studenter skal kunne få tilbakemelding på hva de kan bli bedre på, og dermed få større læringsutbytte av eksamen. I dag anbefaler parlamentet alle studenter å be om begrunnelse for eksamenskarakteren, men nå vil de at denne begrunnelsen kommer automatisk.

Automatisk begrunnelse ble forsøkt som et prøveprosjekt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet i vår. Der opplevde man at begrunnelsene som sensorene ga var for korte og lite detaljerte. Parlamentet mener at det må vurderes lokalt hvilke krav til karakterbegrunnelser som stilles.

Slik gikk studentparlamentsvalget ved UiO i våres Julie Paus-Knudsen fra Realistlista blir ny leder

2. Bruktbutikk

Det skal jobbes for å opprette en bruktbutikk på campus.

– Det vil være aktuelt å selge andre ting enn bøker, for eksempel vil møbler og kjøkkenutstyr være særlig aktuelt, spesielt ved studiestart når mange studenter flytter til Oslo, sier Jonas Nilsen, leder av Grønn Liste som fremmet forslaget.

Grønn Liste gjorde et brakvalg - Vi har truffet en nerve

3. Kjønnsnøytralt

Parlamentet skal jobbe for å få flere kjønnsnøytrale toaletter ved universitetet. Forslaget springer ut av et ønske om å tilrettelegge for transpersoner.

4. Enormt etterslep

Det er estimert at renoveringsbehovet ved universitetet har en prislapp på 8,5 milliarder kroner.

Universitetsbyggene er eid av Statsbygg, men blir forvaltet av UiO. Rundt år 2000 fikk universitetet beskjed at de måtte finansiere oppussingen selv. Studentparlamentet vil jobbe opp mot Kunnskapsdepartementet for å få på plass en fast overføring av midler øremerket til vedlikehold av bygningene.

5. Fortrinnsrett

Studenter med psykiske eller kroniske helseplager skal få fortrinnsrett til å velge seminar og gruppeundervisning. Parlamentet vil at syke skal ivaretas bedre enn de gjør i dag, blant annet for å hindre frafall.

Parlamentet mener dette må kunne kontrolleres fra sentralt hold, og ikke være opp til hvert enkelt fakultet.