Jussbuss, Mathias Stang og Vjosa Maxhuni

Blir utnyttet av kyniske utleiere

Studenter på jakt etter tak over hodet er blant de mest utsatte gruppene på leiemarkedet. Manglende kontrakt og feil i depositumskonto er de vanligste fellene.

Ann Hege Skogly, Forbrukerradet
Jussbuss, Mathias Stang og Vjosa Maxhuni

– Mange studenter opplever utleieren som en autoritetsperson som det kan være vanskelig å stå opp imot. Frykten for å ta opp kampen mot utleier er ofte stor blant studenter, så de velger heller å betale det de får beskjed om, sier Mathias Stang.

Han og Vjosa Maxhuni fra Juss-Buss (se faktaboks) forteller at tilfellene de jobber med hovedsakelig handler om situasjoner der studenter gjør store deler av leieavtalen muntlig, og at de ikke tør å ta opp kampen mot utleier i frykt for å miste leiligheten eller andre sanksjoner.

– En av tingene vi prøver å gjøre klientene våre bevisste på, er å få all kommunikasjon med utleier skriftlig, sier Maxhuni.

Kontraktstips fra Juss-Buss

• Les NØYE gjennom leiekontrakten før du skriver under. Vær spesielt Obs på «as is«/«som den er»-klausuler, bindingstid, oppsigelsesmulighet og vedlikeholdsplikten til leietaker.
  • Hvis du og utleier har avtalt at du skal betale et depositum – opprett en særskilt konto og betal på den lovlige måten. Har du betalt et ulovlig depositum kan du kreve dette tilbakebetalt umiddelbart.
  • Se grundig gjennom leiligheten før du skriver under leiekontrakten og flytter inn. Det anbefales at du og utleier fører både innflytnings- og utflytningsprotokoll.
  • Få all korrespondanse skriftlig og ta bilder av alle feil og skader du oppdager.
  • Ved kollektiv anbefaler vi at hver enkelt leietaker skriver under på hver sin kontrakt med utleier – hvis ikke kan du risikere å betale for andres manglende betaling av husleie eller skader i leiligheten.

Sårbare studenter

Mange studenter vet ikke hvilke rettigheter de har som leietakere. En undersøkelse Forbrukerrådet har utført, viser at 15 prosent overhode ikke kjenner til rettighetene sine som leietakere. Undersøkelsen viser også at respondenter under 30 godtok kravene i større grad enn eldre.

Les mer: Frøs seg gjennom året

Kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet kan dessuten fortelle at de får omtrent 5000 henvendelser i året som handler om husleie.

– Vi har ikke oversikt over hvor mange av disse som er studenter, men vi vet at de er en utsatt gruppe. Det kan være fryktelig trangt om plassen i en studentby, og noen tar sjanser eller godtar mer enn de egentlig vil for å sikre seg tak over hodet, sier hun.

Mugg på soverommet

Stang i Juss-Buss forteller at resultatene fra undersøkelsen ikke kommer som noen overraskelse. Han får mange henvendelser fra frustrerte studenter.

– Studenter kommer gjerne til oss når de ikke kommer noen vei med den som eier leiligheten, eller fordi de plutselig synes at noe er rart med en av regningene fra utleier. De får ofte en «åpenbaring» når de kommer hit – du merker at uvitenheten er ganske stor, sier han.

Som regel er problemet at studenter ikke vet hva de selv har krav på. Juss-Buss jobber med å spre kunnskap om hvordan studentene skal unngå å bli utnyttet av pengetørste utleiere. Stang og Maxhuni har hørt om det meste.

Vi har sett tilfeller der utleier har prøvd å få studentene til å betale for solbleket gulv eller annen naturlig slitasje.»

Mathias Stang, Juss-Buss

Nyttige kilder:

• Juss-Buss: Juss-Buss er et rettshjelptiltak som drives av jusstudenter fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Juss-Buss gir gratis rettshjelp i enkeltsaker, enten i form av muntlig eller skriftlig juridisk veiledning, og i form av partsrepresentasjon.
  • Husleieloven: Husleieloven regulerer plikter og rettigheter i forholdet mellom leier og utleier av boliger.
  • Husleietvistutvalget: behandler problemer som oppstår mellom utleier og leietaker i leieforholdet. HTU virker som en domstol. De behandler saker om leie av bolig. Sakene løses ved mekling eller avgjørelse. Kun 3 prosent av avgjørelsene «ankes» til tingretten.

– Vi har sett tilfeller der utleier har prøvd å få studentene til å betale for solbleket gulv eller annen naturlig slitasje, sier Stang. Maxhuni forteller om en student som holdt ut med helseskadelig mugg over hele soveromsvinduet fordi utleier ikke ville fikse det. Hun fikk kun tilbud om en gardin til å dekke over muggen.

– I dette tilfellet endte det opp med at jenta bodde hos kjæresten sin og betalte dobbel leie frem til hun kom seg ut av kontrakten, sier Maxhuni.

Les også: Vil bygge 2200 studentboliger i året

Depositumsfellen

– Det klassiske problemet er studenter som betaler inn depositum til utleiers private konto, forteller Stang.

Etter loven er dette en ulovlig transaksjon i et husleieforhold, og du har rett til å få tilbake pengene med en gang. Dette er et krav som gjelder uavhengig av om leiligheten er skadet i mellomtiden. Det er utleier sitt ansvar å sørge for at depositumet håndteres på riktig måte, og må i dette tilfellet heller stille et erstatningskrav i etterkant.

– Leietaker kan ha vandalisert leiligheten, men har likevel krav på pengene sine i et sånt tilfelle, sier Stang.

Et typisk scenario er at leietaker holder på husleien dersom de føler noe urettmessig i leieforholdet. Maxhuni poengterer at dette også kan være er problematisk, da leietaker i denne situasjonen også bryter sin del av leiekontrakten.

Favoriserer leietakeren

Maxhuni opplever at studentene nå er mer føre var enn tidligere, men at det fortsatt er mange som ikke kjenner til rettighetene sine.

– Husleieloven «favoriserer» faktisk leietakere i mange tilfeller, og gir et viktig vern. Dette er noe man som leietaker kan slå i bordet med. Men en forutsetning for dette er selvsagt at man vet om rettighetene sine, sier hun.