Frøs seg gjennom året: Maria Brudevolds første møte med leiemarkedet i Oslo var ingen god opplevelse. Foto: Privat.

Frøs seg gjennom året

Studenter er blant de mest utsatte på leiemarkedet, noe mange utleiere vet å utnytte.

Kontraktstips fra Juss-Buss

• Les NØYE gjennom leiekontrakten før du skriver under. Vær spesielt Obs på «as is«/«som den er»-klausuler, bindingstid, oppsigelsesmulighet og vedlikeholdsplikten til leietaker.
  • Hvis du og utleier har avtalt at du skal betale et depositum – opprett en særskilt konto og betal på den lovlige måten. Har du betalt et ulovlig depositum kan du kreve dette tilbakebetalt umiddelbart.
  • Se grundig gjennom leiligheten før du skriver under leiekontrakten og flytter inn. Det anbefales at du og utleier fører både innflytnings- og utflytningsprotokoll.
  • Få all korrespondanse skriftlig og ta bilder av alle feil og skader du oppdager.
  • Ved kollektiv anbefaler vi at hver enkelt leietaker skriver under på hver sin kontrakt med utleier – hvis ikke kan du risikere å betale for andres manglende betaling av husleie eller skader i leiligheten.

Da medievitenskapsstudenten Maria Brudevold først flyttet til Oslo, skrev hun kontrakt med det som viste seg å være en useriøs utleier. Det første hun la merke til var at leieprisen endret seg veldig fra hva den var annonsert for på nettet, til det den var da hun skrev under på kontrakten.

– Leien var plutselig tusen kroner dyrere enn den jeg fikk da jeg var på visning, en pris jeg ikke kommuniserte videre til samboeren min – som altså signerte kontrakten, uten å dobbeltsjekke at prisen stemte, sier hun.

Avtalen var at leien skulle «inkludere alt», som for eksempel varme.

– Likevel frøs vi oss gjennom året, sier hun.

I kontrakten stod det at leietaker kun hadde mulighet til å si opp mellom den 1. og den 20. mai. Dersom kontrakten ikke ble sagt opp i det tidsrommet måtte Brudevold og samboeren leie leiligheten i et helt år til. Slik praksis er ulovlig.

– For min del var dette mitt første møte med Oslo og leiemarkedet generelt, og jeg var nok ganske naiv og intetanende. Jeg har definitivt lært å lese nøye gjennom kontrakten og stå mer på kravene. Jeg har blitt mer skeptisk, og jeg har lært mer om hvilke rettigheter vi som leietakere har.

Les mer: Blir utnyttet av kyniske utleiere