Jan Helge «Tobakk» : Professor Solbakk røyker tre sigarer hver dag, men inhalerer ikke. Denne mannen vet å sette pris på livets goder.
Jan Helge «Tobakk» : Professor Solbakk røyker tre sigarer hver dag, men inhalerer ikke. Denne mannen vet å sette pris på livets goder.

Professor: Du må nyte for å yte

Professor Jan Helge Solbakk oppfordrer til å ha sex for å prestere på eksamen.

– For å kunne yte det ytterste må man lære seg å nyte det maksimale, sier Jan Helge Solbakk, professor i medisinsk etikk.

Han har på seg en brun tweedjakke, og oser av intellekt der han sitter tilbakelent i stolen utenfor Café Sverdrup på Blindern. Han fisker opp lommeboka, før han gir Universitas´ utsendte en 500-lapp for å kjøpe en kaffe macchiato.

– Jeg mener det er en feilslutning å tro at det eneste man trenger i en eksamenssituasjon er å yte mer. Man må heller lære seg teknikker for å kunne koble av fullstendig fra det man leser på, sier han og tar en grådig slurk av espressodrikken.

Macchiatoen på Café Sverdrup er av de bedre, ifølge professoren, og han betaler gladelig femten kroner ekstra for å få vrengt litt mer nytelse ut av kaffepausen.

En strukturert hedonist

Noen studenter går så langt at de tyr til reseptbelagte medisiner for å prestere på studiet. Professor Solbakk mener det ikke er veien å gå.

– Jeg studerte medisin og teologi samtidig, så jeg snakker av egen erfaring.

Som student hadde han ekstremt mange eksamener og han forteller at det viktigste for ham var å lære seg å slappe av.

– Man må være en strukturert hedonist. Man må skrive en kontrakt med seg selv, sier Solbakk, før han røper den store hemmeligheten:

– Fem timer konsentrert arbeid og to timer ren nytelse er et godt utgangspunkt.

Ekspertenes tips: Slik leverer du varene på eksamen

Tre daglige sigarer

-Kan man potensielt nyte alt?

– Ja, svarer Solbakk, og trekker fram noen nytelsesmidler han selv bruker i den akademiske hverdagen.

– Å lese en skjønnlitterær bok eller se en film kan være en god idé. Så skal man ikke glemme sex, som er en fantastisk kilde til både fysisk og mental glede, lister professoren opp. Selv røyker han tre sigarer av fineste sort hver eneste dag.

Den 60 år gamle professoren mener også trening er helt vitalt.

– Det er vanvittig mange flere studenter som trener i dag enn for tredve år siden. Det hender jeg møter Magnus Carlsen på treningssenteret. Han har klart å skape et frirom for avkobling. Dessuten er han et lekent menneske som ikke er en totalnerd. Det er derfor han er den beste sjakkspilleren i verden, sier Solbakk.

Sover bedre under press

For mange er søvn en mangelvare i eksamenstida. Medisineren Solbakk tror på sin side at det ikke er et stort problem.

– At man sover litt lite i eksamenstida tror jeg går helt fint. Om jeg skal undervise i et nytt tema for nye mennesker sover jeg enda bedre, for da jobber hjernen. Noe av jobben kan gjøres mens vi ligger under dyna. Studenter som tar sovepiller gjør seg selv en bjørnetjeneste, mener 60-åringen.

– Det skader mer enn det hjelper. Da er det bedre å dra på trening og slite seg skikkelig ut, for så å få en ordentlig natts søvn i etterkant, sier professoren og drar litt i flippskjegget.

Fikk du med deg? Dette går sensorene på nervene

Studenter i «survival mode»

Det er likevel ikke alle som klarer å nyte eksamensperioden like mye som Jan Helge Solbakk. Mange lider av eksamensangst.

Studentpsykolog Kitty Byng assosierer på ingen måte eksamenstiden med nytelse.

– Det er ikke det ordet jeg forbinder med eksamen. Det handler om å akseptere at det er en periode med økt stress, sier Byng og legger til at hun har registrert en ganske stor nedgang i antall henvendelser hvert semester ved eksamenstid og stor pågang ved semesterstart.

– Folk låser seg litt inne og går inn i en slags «survival mode».

Ta pauser!

Men også studentpsykologen anbefaler å koble av fra lesingen etter mange timer på lesesalen.

– Jeg tror det er smart å bestemme seg for et antall timer i løpet av dagen der man gjør noe helt annet. Dette kan være å henge med venner og gjøre noe uten faglig nytteverdi. Det er også viktig å spise godt, sier hun.

Hun kaller en god natts søvn helt essensielt.

– Én uke med litt lite søvn er ikke nødvendigvis farlig, men går det over mange uker, kan det gi lavere stresstoleranse, forteller Byng og legger til at det kan være smart å akseptere at man ikke får gjort alt man skal gjøre.

Kitty Byng og Jan Helge Solbakk er enige om at avbrekk fra lesingen er helt avgjørende for en god eksamenstid.

– Man må ta seg fri og pauser med god samvittighet, oppfordrer studentpsykologen.

– Stresser for mye

Siv Skarstein er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus og ekspert på stress og stressmestring. Hun mener mange har et usunt stressnivå i eksamensperioden.

– 10-15 prosent opplever de akademiske kravene som uoverkommelige. De stresser for mye og har det jeg vil kalle et hemmende stress. De opplever sin verdi ut fra karakteren på eksamen. Det er disse som leser mye og er på alle forelesninger, men som fortsatt opplever pensum som uoverkommelig.

Hun sier at disse studentene ofte opplever angstsymptomer og at det å prestere er helt sentralt for dem. Dette kan også være et slags catch-22.

– Prestasjonspresset er hemmende når de skal prestere, sier hun.

Høgskolelektoren er enig i Jan Helge Solbakk om at man må ta pauser fra lesinga, men hun vil likevel ikke bruke ordet «nytelse».

– Det er viktig at man strukturer dagen, spiser godt og næringsrikt og at man får nok hvile. Kosthold og struktur er nøkkelord, forklarer hun.

Slik tar du skippertak! Et eklektisk panel med varierende akademisk pondus gir sine beste tips til studenter i eksamensnød