Vi trenger ikke utdannelse
I exphil skal vi lære oss å tenke kritisk. Før eksamen lærte jeg meg å tenke kritisk med ressursboka exphil på 1-2-3.
På vei til Silurveien 2 hører jeg alltid på Pink Floyd. Denne gangen var det skoleeksamen i exphil som stod for tur, faget som skal forhindre at vi studenter ikke ender som «another brick in the wall.» Jeg tenker derfor er jeg, og så videre. Jeg tar turen ned til t-banen med skyhøy puls, setter meg ned og snakker ikke med noen. To tredjedeler av dem som er i samme vogn som meg, er studenter. – Vi lider den samme skjebnen. Samlet går vi inn i eksamenslokalet, presser ut alt av gårsdagens krampetak og glemmer hva vi har skrevet i det sekundet vi forlater rommet. Vi trenger ikke utdannelse, synger Pink Floyd i øret mitt mens jeg suser avgårde på t-banen, tilbake mot sivilisasjonen.
I kvalifiseringsoppgaven før eksamen skrev jeg en tekst om hvorfor Immanuel Kant mener det er galt å lyve. Halve teksten min var løgn og oppspinn, skrevet med ett mål: Ståkarakter. Men hva er poenget med å studere faget som skal lære oss kritisk tenkning, hvis vi ikke gidder å bruke tiden vår på det? Hvor ironisk er det ikke at vi i et fag der poenget er å tenke sakte, vil tenke så raskt som mulig og bare få det unnagjort?
På dager som dette er det fristende å si seg enig med tidligere lokallagsleder i Unge Høyre, Mathias Opdahl Weseth, som i 2018 tok et knallhardt oppgjør med exphil. For Weseth var exphil både «demotiverende» og «irrelevant» – et fag bygget på «400 år med maktarroganse». Weseth foreslo derfor å avvikle hele faget og fikk med seg Akershus Høyre på laget. I 2022 var det Universitetet i Bergens tur, som fjernet filosofihistorie fra exphil-pensum på Matnat. Som en student sa til Studvest: «Exphil føles ubrukelig».
For hva skal egentlig en matematikkstudent med pliktetikk? Og hvorfor skal jeg, som studerer spansk, bruke tiden på noe annet enn refleksive verb og preposisjoner? I samme slengen kan vi vel også fjerne fotosyntesen fra videregående pensum, som Elevorganisasjonen foreslo i 2015. Vi kan vel like greit bare fjerne alle bokstavene i «KRLE», for hva skal vi med religion, etikk og forståelse av andre tankesett? Faget er jo bare gammel historie, for lengst passé.
Jeg skal bli en bedre kritisk tenker
Kanskje er det på grunn av slike tanker at professor Bernt Hagtvet brukte mars måned på en tordentale om at norsk akademia stod for fall. Debatten om akademias forfall har rast i Klassekampens debattseksjon i vinter. Her drar Hagtvet en direkte link mellom exphils forfall, og akademia for øvrig. «Det som undervurderes, er at litt dannelse er farlig» skriver han. Poenget med exphil, er ifølge Hagtvet å blant annet «skape forskningsnysgjerrighet og inspirere til disiplinert intellektuell fantasi.» Man skulle «gi kunnskap om de store spørsmål i menneskets streben etter sannhet og innsikt.» Bla, bla, bla tenker jeg, mens jeg leser meg opp på exphil-pensum på «Kunne.no».
Hagtvet har rett. Vi trenger exphil, fordi vi trenger å lære oss å tenke kritisk. Unge i dag sliter med nettopp dette. Digitalisering og sosiale medier får skylden. Man kan også skylde på at verden går for fort og at vi har for mye å gjøre ved siden av studiene. Tidligere i år drøftet debattredaktør Tora Vassnes rundt hvordan studentenes konsentrasjonstap kan knyttes direkte til bruk av sosiale medier – og videre hvordan tap av konsentrasjon direkte påvirker vår evne til å tenke kritisk, som igjen kan observeres i et markant fall i unges IQ de siste ti årene.
Samtidig er min kamp med exphil et godt eksempel på hvordan jeg lever studielivet mitt, og mange andre med meg. Vi vil ta til oss den informasjonen vi trenger så effektivt som mulig, med så lite motstand som mulig. «We don't need no thought control», synger Floyd. Men det er jo nettopp kritisk tenkning som ruster oss mot hjernevask. Lynkurs i hvordan man kan bestå eksamen så effektivt som mulig, med videoer, quizer og lydavspilling av tekst, fratar oss denne evnen.
Jeg tenkte kanskje ikke så mye under eksamen, men etter bedre viten har jeg nå slengt meg på Hagtvets dannelsesprosjekt. Jeg skal bli en bedre kritisk tenker. Om det er exphil-pensumet som sørger for det, vet jeg ikke, fordi jeg aldri leste det. Men jeg skal gi det en ny sjanse. I sommer skal jeg utelukkende lese Descartes, Locke og Mills. Gleder meg!