Færre utenlandske toner
Norges musikkhøgskole tiltrekker seg stadig færre internasjonale studenter.
I fjor tok 113 utenlandske studenter hele studiet sitt på Norges musikkhøgskole (NMH), ifølge Database for statistikk om høgre utdanning. I år er tallet 85. Siden 2002 har antallet sunket med 195 prosent.
– Jeg tror mange synes det er mer status å gå andre steder, som for eksempel i Stockholm, sier svenske Eline Fahlstrøm. Hun begynte på skolen fordi en av hennes tidligere lærere hadde studert her, og hun er svært fornøyd. Men:
– Når man er helt ung og skal velge hvor man skal begynne, er det nok mange som tenker mer på status enn på hvor de kan få gode lærere. Jeg tror Musikkhøgskolen hadde tjent på å i enda større grad sørge for at lærerne dro til utlandet og underviste, og slik markedsførte skolen, sier hun, og legger til at mer undervisning på engelsk kan tiltrekke seg utenlandske studenter.
Aslak Wøllo Sørgaard, leder av Studentutvalget ved NMH, synes derimot at det ikke er nødvendig å jobbe spesifikt for å tiltrekke seg utenlandske studenter.
– Jeg mener man heller bør jobbe for å høyne kvaliteten ved skolens undervisning, og så vil kanskje det tiltrekke seg flere utlendinger, sier han, og avviser samtidig at NMH ikke når opp til internasjonalt nivå.
Studiesjef Kjetil Solvik mener det først i år har skjedd en nedgang i antallet utenlandsstudenter, og at de tidligere tallene er feil, grunnet misforståelser rundt innleveringer fra NMH. Han tror årets nedgang er tilfeldig.
– De utenlandske studentene tas opp på likt grunnlag som de norske studentene, det vil si gjennom opptaksprøver. I år var det færre av disse som kom igjennom, sier Solvik, som ikke tror nedgangen har sammenheng med at utenlandske musikkstudenter ikke ønsker seg til Norge.
– Men vi har null markedsføring av skolen i utlandet. Dette gjør at studenter på lavere nivå sjelden har kjennskap til skolen. På masternivå, derimot, har vi mange søkere. Vi har mange lærere som er på lærerutveksling og som slik får reklamert for skolen.
Neste uke skal skolen ha et møte hvor man vil vurdere å tilrettelegge for mer undervisning på engelsk.
– Nå har vi så godt som ingenting av det. Derfor er også de fleste av de utenlandske studentene på grunnutdanningen vår svensker, sier Solvik.