Andenæs slår tilbake: – Undervisere skyver studenter foran seg
Underviserne legger mye av ansvaret for problemer i høyere utdanning på studentene, ifølge fersk rapport. Nå slår NSO-leder Marianne Andenæs tilbake.
Tirsdag morgen la NOKUT frem Underviserundersøkelsen for aller første gang.
I undersøkelsen kommer forelesere med nådeløs kritikk mot studenter og mener det i hovedsak er studenter som forringer kvaliteten i høyere utdanning.
«Det er et generelt trekk at undervisere legger mye av årsakene til utfordringer og problemer med kvaliteten i studiet på studentens forutsetninger og innsats», heter det i undersøkelsen.
Geir Lundestad: - Studenter er utvilsomt late
Leder for Norsk studentorganisasjon (NSO), Marianne Andenæs, reagerer på undervisernes oppfatning av studentene.
– Det er vel ikke studentene, som er gjester i akademia, som har ansvaret for kvaliteten på undervisningen. Også underviserne og institusjonene har et åpenbart ansvar, sier hun og legger til:
– Undervisere skyver nok studentene litt foran seg når de sier det meste av årsaken til problemer ved kvaliteten i utdanningen skyldes studentene.
NOKUT-rapporten: Undervisere mener egne studenter er kunnskapsløse og late
Dårlig arbeidsinnsats
Det er mye underviserne ikke er tilfreds med, ifølge undersøkelsen. Både studenters innsats og faglig nivå.
– Underviserne er generelt misfornøyde med innsatsen og spesielt med forberedelsen studentene legger ned før undervisning, sier Ole-Jacob Skodvin, analysedirektør i NOKUT.
Professor Anne C. Elster ved NTNU deltok på fremleggingen av resultatene. Hun mener forelesere burde ha enda større forventninger til studentene.
– Vi har mindre forventninger til studentene i Norge enn på store internasjonale universiteter. Det er lov å forvente mer av studentene, sier professoren.
Fjorårets studiebarometer viste at norske studenter i snitt bruker 35 timer i uka på studiene sine. I tillegg jobber de ukentlig 8,5 timer ved siden av studiet.
Selv om underviserne ønsker mer innsats fra studentene, er det ikke mye endring å spore hos dem selv. På tross av at undervisere mener studentaktiv undervisning gir best læringsutbytte, forsetter de i hovedsak med lærersentrert undervisning som for eksempel forelesning.
Paradoksale funn
I undersøkelsen kommer det frem at undervisere bruker lite tid på studentaktiv læring, [selv om de mener det motsatte er best.](2)
NSO-leder Andenæs tror underviserne er redde for å tenkte nytt.
– Jeg har inntrykk av at undervisere velger litt lettvinte løsninger. De er ofte bundet av tradisjoner og det som er gjort tidligere. Det er lettere å videreføre tradisjonelle forelesninger enn å tenke nytt, og tilby studentene kanskje mer ressurskrevende undervisning, sier hun.
Ørjasæter støtter Andenæs: - Foreleserne må gå i seg selv
Dette er hovedfunnene i rapporten
Underviserundersøkelsen avdekker hva underviserne egentlig synes om studentene. Her er de viktigste punktene der foreleserne har vurdert hvor tilfreds på en skal fra en til fem.