Vender mote-Norge ryggen
Bare fire av årets tretten designere på Oslo Fashion Week har utdannelsen sin fra Norge. Hva er galt med norsk designutdanning? Selv om KHiO-studentene ikke får vise klærne sine på runwayen, er egen utstilling på Oslo Fashion Week nesten like bra.
Med merker som Moods of Norway, Leila Hafzi og Fam Irvoll har norsk mote begynt å vokse seg fram i verden. Når landets største moteuke går av stabelen denne uken, er det likevel kun fire norskutdannede designere som skal vise fram klærne sine på runwayen.
– Det er ikke alle norske designere som har mulighet til å starte opp sin egen bedrift her hjemme. Mote-Norge er så lite at mange heller designer for et større firma. Det er derfor mange reiser ut også – både for å ta utdanning, og for å få jobb, forteller Mari Vaagan.
Hun er student på bachelorprogrammet i klesdesign ved KHiO, og får lov til å vise noen av kreasjonene sine i en egen studentutstilling under Oslo Fashion Week (OFW).
– Dessuten tror jeg det er mer prestisjefylt å ta utdannelsen i utlandet, sier hun.
Mote-Norge må skjerpe seg
Designer Camilla Bruerberg er en av de fire norskutdannende designerne som deltar under moteuken. Hun mener at det er de norske holdningene som sender unge håpefulle ut av landet.
«Utdannelse utenfor Norge er ikke automatisk likeverdig med bedre kvalitet.»
Camilla Bruerberg, norsk designer. @undersaktit:Studentmote i moteuka
– Det er klart det er annerledes å studere et sted hvor du er nærmere den globale motebransjen, men utdannelse utenfor Norge er ikke automatisk likeverdig med bedre kvalitet. Jeg tror dette sier mer om det norske samfunnet og motens status i Norge enn det nødvendigvis sier om utdannelsene, sier hun.
Hun mener det er det norske motemiljøet som helhet som gjør designutdanning i Norge lite attraktivt.
– Det bildet vi ser av norsk mote er en gjenspeiling av hvordan faget blir sett på av samfunnet. I Norge er ikke mote respektert som et eget fag på sine egne premisser slik det er i våre naboland, sier hun.
– En utfordring
Kirsti Bræin er studieleder for bachelorprogrammet i klesdesign på KHiO. Hun forteller at skolen er klar over det snevre norske motemiljøet, men at KHiO tar grep for å bedre situasjonen for studentene.
– Det er en utfordring at det norske motemiljøet er så lite, sier hun.
– Men vi prøver hele tiden å gjøre miljøet rundt designutdanning i Oslo så spennende og fruktbart som mulig, slik at det vil trekke folk hit. Vi bruker gjerne gjestelærere fra utlandet, så man kan skape kontakt mellom våre og deres studenter, og i det profesjonelle miljøet nasjonalt og internasjonalt. Slik håper vi å være med på å gi studentene nye perspektiver og impulser, sier hun.
Bræin poengterer også at antallet norskutdannede på OFW ikke nødvendigvis speiler situasjonen i mote-Norge forøvrig.
– Norge må lære
Administrativ leder for og grunnlegger av OFW, Pål Vassbotten, tror at problemet ligger i miljøet, snarere enn i utdannelsene. Han tror at mange unge designerspirer reiser ut for å få impulser gjennom fremmede språk og kulturer, men ser helst at de kommer hjem igjen.
– Det ideelle hadde vært om mote-Norge kunne få et åpent samarbeid med de større motenasjonene. Designere må gjerne reise ut for å ta utdannelse eller jobbe, men det er viktig at de bidrar til å gi noe tilbake til mote-Norge også. Men først må Norge lære seg å ta mote seriøst. Det er altfor mange som fornekter sin egen moteinteresse og tror at mote er fordummende, sier han og legger til:
– Alle bryr seg jo egentlig om hva de har på seg.
I dag, 16. februar, skal designstudenter fra KHiO, HiO og designskolen Esmod Oslo vise fram eget design i samarbeidsutstillingen «Cocoon».
– Det er en kjempefin mulighet for norske designstudenter å ta del i Oslo Fashion Week. Utstillingen vil bli den første anledningen vi har til å vise arbeidet vårt, forteller Ingvild Abrahamsen, en av andreklassingene ved KHiO.
Sammen med resten av designklassen på KHiO bidrar hun med kolleksjonsoppgaven «Essence», som er veiledet av herreklesdesigner Siv Støldal, stylist Thom Murphy og smykkedesigner Scott Wilson.
Studentene fra KHiOs bachelorprogram i klesdesign, Christian Aks, Hanna Heedman, Mari Vaagan, Marit Seim, Ferdinand Diener, Karoline Sand Steen og Ingvild Abrahamsen, står bak studentbidraget til OFW.
Nå jobber de på spreng for å rigge til utstillingen i Kongresssenteret.
– Mote-Norge vokser og bevisstheten på design og kvalitet blir mer og mer ettertraktet. KHiO fikk i fjor nye fasiliteter, med mulighet for både kreativ tenkning og teknologisk utvikling. Oppmerksomheten rundt nyutdannede designstudenter øker. Vi er en liten nasjon med store muligheter, sier hun.
Studentene er spente i forkant av utstillingen. Selv om de ikke får vise på runwayen, håper de mange av de besøkende til Oslo Fashion Week vil komme innom likevel.
– Vi kan love at utstillingen kommer til å bli variert og spennende, og vil omfatte alt fra foto og animasjon, til klær og accessoirer, avslutter Abrahamsen.