Beskjeden prisvinner
Nerdenes hevn? En informatikk-stipendiat er kåret til årets underviser.
Suhas Govind Joshi vant årets undervisningspris ved Universitetet i Oslo. Han er stipendiat og faglærer ved Institutt for informatikk.
Selv ønsker han ikke å ta all æren for prisen.
– Jeg syns det er urettferdig at det bare er mitt navn som trekkes frem, for det er ikke en soloprestasjon. Dette har vi utviklet sammen. Uansett hvor individuell den prisen høres ut, så er det et teamarbeid det er snakk om, sier Joshi.
Teamet hans består av faglærerne og seminarlederne ved instituttet. De møtes jevnlig for å diskutere studenters tilbakemeldinger og hvordan undervisningen kan bli bedre.
Jeg jobber mer enn jeg må, men ikke mer enn jeg vil
Suhas Govind Joshi, prisvinnende underviser
Myk overgang
Prisen blir delt ut på bakgrunn av nominasjoner fra studentene, og vinneren får 10 000 kroner. Det er en komité satt ned av Studentparlamentet ved UiO som avgjør hvem som vinner.
– Komitéen bestod av medlemmer fra tre fakulteter og Studentparlamentet. I løpet av prosessen skilte Joshi seg ut med mange anbefalinger fra studentene, forteller parlamentsleder Julie Sørlie Paus-Knudsen.
Vinneren begynte å undervise allerede som 22-åring. Nå er han 28 år og husker godt da han selv begynte å studere. Denne erfaringen tar han med seg inn i undervisningsrollen.
– Et grep vi gjorde for to år siden var å la helt nye studenter komme innom instituttet i løpet av sommeren. Et lavterskeltilbud hvor vi tilbyr de blivende studentene en liten velkomst uten noe press. Å få en myk overgang fra videregående kan være veldig sunt, forteller han.
Les om tidligere vinner: Du sovner garantert ikke i mine forelesninger
– Jobber mye
Joshi mener at det viktig å ha sosiale tilbud utenom undervisningen også.
– Vi driver blant annet med konkurranser. Det handler om oppmøte på all aktivitet utenom forelesninger, at man gjør gode besvarelser på obligatoriske oppgaver og kahoot-quizer (live quiz-tjeneste til pedagogisk bruk red. anm.).
I tillegg har han og faglærerne arrangert workshops med studentene slik at de kan komme med konkrete tilbakemeldinger på undervisningen. Han forteller at studentene hans er engasjert, men at de trenger en plattform å utfolde seg på. Realfag kan være vanskelig å undervise i.
Ett av fagene han underviser i er et introduksjonsfag til informatikkprogrammet design, bruk og interaksjon. I begrunnelsen for hvorfor han vant prisen står det at han alltid har tid til studentene sine. Likevel jobber han ikke for mye, mener han.
– Jeg jobber mer enn jeg må, men ikke mer enn jeg vil.
Han har utviklet et eget fargekodingssystem. Hvert lysark i presentasjonen får en farge basert på hvor viktig informasjonen er for eksamen.
– De som er merket med rødt er øverst i pensumhierarkiet, mens oransje er nivået under, og så videre.
Historiefortelleren
I en av nominasjonene skriver en studenter at: «det er nesten så han forteller oss en historie fremfor å forelese pensum».
– Har du en artig forelesningshistorie?
– For mange år siden var det en forelesning hvor en student ba meg om å eksemplifisere noe. Heldigvis hadde jeg sett en video uken før om akkurat hva han lurte på, så den viste jeg til klassen, litt uforberedt. Etter timen snakket jeg med noen studenter som sa at det grepet fungerte veldig godt. Siden har vi ofte brukt video som gir det vi snakker om et annerledes perspektiv og gir det en mer praktisk tilnærming. Show don´t tell!