UiO-mailen din flytter til skyen
UiO gjorde seg avhengig av en teknologigigant. Vi kan fremdeles frigjøre oss fra denne dyre Microsoft-avhengigheten, men det krever innsats og fremfor alt en langsiktig strategi.
UiO-ledelsen bestemte seg i februar for å flytte e-postserveren vår til «skyen», et datasenter eid av Microsoft. UiO blir dermed leietaker av vår e-postkorrespondanse og styrker avhengigheten av et utenlandsk gigantselskap, noe som i kunngjøringen på UiOs nettsider beskrives som «en god og nødvendig endring». Hva skjedde egentlig her? Hvorfor ble verken studenter eller ansatte involvert?
Beslutningen markerer et paradigmeskifte, slutten av lang kamp mot snikprivatisering av offentlig IT-infrastruktur. Selv om det finnes utbredte e-postprogramvarer som kunne videreutvikles av UiO selv - bestemte ledelsen seg i 2013 for å rulle ut innkjøpt Microsoft-programvare på UiOs eget datasenter. Allerede da advarte studenter og professorer mot at vi skulle gjøre oss avhengige av selskapet.
UiO blir leietakere av vår e-postkorrespondanse
Nesten alle av universitetets tjenester krever nå bekreftelse på telefon i tillegg til passord, en såkalt totrinnsbekreftelse. For å få denne sikre påloggingen også med Microsoft-løsningen, må vi, ifølge UiO, flytte den til «skyen» først, altså en plattform der Microsoft har kontroll over både datasenter og data. Med tanke på at nettopp denne skyløsningen ble utsatt for en spektakulær hack av antatt kinesiske angripere i USA i fjor, er påstandene om økt sikkerhet derimot tvilsomme.
Flyttingen kan også ha store økonomiske konsekvenser. Skytjenester er abonnementstjenester, og prisen bestemmes av Microsoft. Akkurat nå klager flere kommuner i Danmark over at sine Microsoft-utgifter har eksplodert. På toppen av det er Microsoft i ferd med å gjøre deler av sitt økosystem til en reklameplattform. Reklamefri Outlook omtales allerede som «premiumfunksjon»
Til tross for kritikk gjorde UiO seg avhengig av en teknologigigant i 2013. Å frigjøre seg fra denne dyre Microsoft-avhengigheten er mulig, men krever innsats og fremfor alt en langsiktig strategi. Det har vi kunnskapen til her på UiO og det gjelder å inkludere studenter og ansatte i denne prosessen.