KONKURRANSE: Samfunnsøkonomistudentene Igor Oleshchuk, Aleksander Sahnoun, Mamudeep Singh, Thomas Aanesen og Sigurd Galaasen tror gutter trives bedre med karakterer enn jenter.

Trives med konkurranse

Menns motivasjon øker mest

Mens mannlige studenter blir stadig mer motivert i løpet av studiet, står kvinners motivasjon på stedet hvil.

Publisert Sist oppdatert

HELT-rapporten

  • HELT-rapporten skal kartlegge forskjellige variabler knyttet til studentenes helse og trivsel før og etter kvalitetsreformen.
  • Ansvarlig for gjennomføringen er Studenthelsetjenesten i Oslo.
  • Undersøkelsen er utformet som en tidsløpstudie. De samme studentene, med unntak av et utvalg internasjonale studenter, ble oppfordret til å besvare samme spørreskjema på to ulike tidspunkt; våren 2003 og våren 2005.
  • Det totale antallet som har besvart undersøkelsen er 292 studenter.

Det viser rapporten «Helse og trivsel blant studenter ved Universitetet i Oslo» (HELT-rapporten) som er utarbeidet av Studenthelsetjenesten ved Universitetet i Oslo (UiO).

Rune Olsen er psykolog, og har ledet arbeidet med undersøkelsen. Han syns det er rart at kvinner ikke har hatt samme økning i motivasjon som menn.

– De mannlige studentene vi har spurt har hatt en signifikant økning i motivasjon de siste to årene, mens kvinner er like motiverte som for to år siden, sier Olsen.

Han mener det er naturlig at mennenes motivasjon har økt i løpet av studiet, fordi man gjerne knytter kontakter og fordyper seg i faget i løpet av to år.

– Det som er underlig er at kvinners motivasjon ikke har økt tilsvarende, sier han.

Kvinner mister troen

Derimot viser rapporten at en del av de kvinnelige studentene sier at de i løpet av de to årene har mistet troen på egen mestring.

– Vi ser et innslag av desillusjon hos denne gruppen med kvinner. De ser ikke lenger noe poeng med å studere, og føler at de kaster bort tiden sin og ikke vet hvorfor de er her, sier han.

Olsen forteller at tidligere studier av kvinner og menn i universitetsalder viser at kvinner i større grad enn menn mener at grunnen til at de mislykkes er manglende evner. – Det er lettere å bevare bildet av seg selv som en kompetent person hvis suksess knyttes til innsats, slik menn har en større tendens til å gjøre. Det kan være en forklaring på at kvinner kanskje oftere mister troen på seg selv.

Olsen påpeker imidlertid at det er viktig å ta hensyn til at antallet som er spurt i undersøkelsen ikke er høyt nok til å trekke klare generelle slutninger om dette.

Reformen best for menn

HELT-rapporten skal først og fremst kartlegge kvalitetsreformens konsekvenser. Olsen sier at funnene kan tyde på at mannlige studenter har profittert mer på denne reformen enn kvinnelige studenter.

– Hvis det er slik, er det bekymringsfullt, sier viserektor og likestillingsansvarlig ved UiO, Inga Bostad.

– Hvis studiereformens idealer om tettere oppfølging av studenter med mindre grupper fører til at guttene favoriseres, må vi jobbe med det. Vi bør gjøre noen grep som fører til at også kvinnelige studenter øker motivasjonen, sier hun.

Administrerende overlege i Studenthelsetjenesten, Cecilie Daae, deler ikke Bostads bekymringer:

– Kvinnene har hatt en høy motivasjon hele veien, og det er vi glade for. Det er fint at menn også er blitt mer motiverte, sier hun.

Heller ikke Øyvind Gjengaar, leder i Velferdstinget i Oslo, bekymrer seg over at kvinner skal mangle motivasjon:

– Forrige gang kom menn dårlig ut av denne rapporten når det gjaldt motivasjon, og det er derfor en veldig gledelig utvikling at de er mer motiverte nå, sier han.

Sigurd Galaasen går på profesjonsstudiet i samfunnsøkonomi og blir sammen med resten av studiekameratene begeistret over motivasjonsresultatene.

– Det har jo blitt mer eksamener etter kvalitetsreformen og mer fokus på resultater i forhold til innleveringer og så videre. Kanskje det er slik at gutter trives bedre i en eksamenssituasjon enn jenter, at vi liker å måles i karakterer, sier han, og får støtte av Mamudeep Singh:

– Jeg tror konkurranseinstinktet hos oss gutta vekkes når vi oftere får tilbakemeldinger og karakterer.

– Det å være sammen med flere kjente i en klassesituasjon tror jeg har en positiv effekt på motivasjonen, legger Aleksander Sahnoun til.

Powered by Labrador CMS