NYBEGYNNERE: Tangobaren er åpen for alle. -- Etter å ha tatt dette kurset, skal studentene kunne danse med hvem som helst i kveld, sier Ligaard. Hun understreker at dette likevel er et nybegynnerkurs, som bare gir en liten smak på hva tango kan være.
NYBEGYNNERE: Tangobaren er åpen for alle. –⁠ Etter å ha tatt dette kurset, skal studentene kunne danse med hvem som helst i kveld, sier Ligaard. Hun understreker at dette likevel er et nybegynnerkurs, som bare gir en liten smak på hva tango kan være.

Tango for tolv

I helgene forvandles kjelleren på musikkhøgskolen til en latinamerikansk danseskole fra mellomkrigstiden.

OMFAVNER HVERANDRE: Ligaard forteller at tangoen er en gådans hvor danserne går sammen i en behagelig omfavnelse, eller abrazo, som det heter på spansk. For henne og Andersson er den gode kontakten i dansen det viktigste.
OMFAVNER HVERANDRE: Ligaard forteller at tangoen er en gådans hvor danserne går sammen i en behagelig omfavnelse, eller abrazo, som det heter på spansk. For henne og Andersson er den gode kontakten i dansen det viktigste.
GODT FORBEREDT: For tredje helg på rad tropper studentene opp på tangokurs. I kveld skal de prøve ut sine nyervervede danseferdigheter på bar.
GODT FORBEREDT: For tredje helg på rad tropper studentene opp på tangokurs. I kveld skal de prøve ut sine nyervervede danseferdigheter på bar.

–⁠ Når jeg fører en kvinnelig tangopartner, har jeg flere motsetninger å ta hensyn til. Samtidig som jeg har en sterk vilje, må jeg kunne lytte til partneren min. Tankegangen er den samme som i kammermusikken, sier Magnus Andersson, stipendiat i musikkvitenskap ved Norges musikkhøgskole (NMH).

Andersson mener at musisering med kroppen kan ha en direkte overføringsverdi til det å spille et instrument. Derfor tok han initiativ til et tangokurs på NMH, for å utvide studentenes musikalske horisont. Sammen med tangoinstruktør Anne Marit Ligaard har han undervist studentene i tango tre helger på rad. I kveld skal de prøve ut dansingen på utestedet Tangobar på Carl Berner.

Men først møtes de til nok et kurs, inne på bevegelsesrommet i underetasjen på NMH. Her spilles det gamle, smektende tangomelodier, og det er lett å føle seg hensatt til en søramerikansk danseskole i mellomkrigstiden. De seks parene, bestående av fire gutter og åtte jenter, tar prøvende steg over gulvet, i forsøk på å få til en milonga, en livlig dans som var forløperen til tango.

Kroppsnær dans

–⁠ Milonga danser vi ofte tett. Prøv det ut med en du kjenner, så føles det tryggere, sier Andersson. Instruktørene demonstrerer med å danse svært tett inntil hverandre. Ligaard snor seg rundt Andersson og vugger rytmisk på hoftene.

–⁠ Sterk mage, og få vekta fram på føttene, sier hun bestemt til forsamlingen.

–⁠ Husk på at det er her vi kjenner kontakten, legger Andersson til og peker på brystkassen sin.

–⁠ Ikke her, sier han og peker på hofta. De dansende parene tar ham på ordet og smyger seg inntil hverandres overkropper. Jentene vrikker underkroppen fra den ene siden til den andre mens guttene fører an.

LUKRATIV DANS: Brita Atlesdatter og Daniel Kafkas er blant dem som kan høste inn to ekstra studiepoeng etter å ha tatt tangokurset.
LUKRATIV DANS: Brita Atlesdatter og Daniel Kafkas er blant dem som kan høste inn to ekstra studiepoeng etter å ha tatt tangokurset.

To av de dansende er Daniel Kafkas og Brita Atlesdatter, som begge studerer på tredje året, han studerer klassisk gitar, og hun studerer jazzvokal. Atlesdatter har mest erfaring med dans fra før av.

–⁠ Opprinnelig skulle jeg bli ballettdanser, og jeg gikk på danselinja på videregående. Men som resultat av for mye trening, fikk jeg brudd i føttene. Så tok musikken meg, forteller Atlesdatter. Hun synes det er rart at musikere har så liten interesse for dans, når dette egentlig henger så tett sammen.

Tømmerstokker som meg har godt av å lære å danse. Daniel Favkas

–⁠ Jeg spiller mye tango på gitar, og ville gjerne lære å danse tango også. Tømmerstokker som meg har godt av å lære å danse. Dessuten får vi to studiepoeng for å ta dette kurset, men det er ikke bare derfor jeg tar det, bedyrer Kafkas.

Nyttig improvisasjon

Det at musikkstudentene får studiepoeng for å more seg med tangodans, kan muligens virke litt mystisk.

–⁠ Hvorfor ikke? Dette er et musikkfag, så selvfølgelig skal studentene ha uttelling for det. Altfor mange musikere tenker at musikken skapes i hodet, og at kroppen er et nødvendig onde. Jeg tror ikke på den måten å tenke på. Tyngden av min arm vil ha en helt annen virkning på et piano enn tyngden av en annen manns arm. Kroppen er en forutsetning for å skape musikk, sier Andersson.

Han hevder tangodansing gjør studentene til bedre musikere.

–⁠ Mange klassiske musikere er vant til å spille etter fastlagte mønstre. I tangoen har du et kroppslig instrument å musisere med, som du må improvisere med fra begynnelsen. Dette er nyttig for klassiske musikere. Her får de leke seg, og finne egne bevegelsesmønstre, sier han.

Gode forutsetninger

Studentene bytter partnere, og smilene sitter løst mens de holder rundt hverandre. Dansen går over til å bli langsommere.

–⁠ Ikke vær redd for omfavnelse. Kjenn at vi har det godt her, sier Ligaard.

–⁠ Vær forsiktige med sparking med beinet når dere danser på tangobaren i kveld. Der er det trangt, så vi må passe på at vi ikke sparker noen, fortsetter hun.

–⁠ Mange fine kryss her. Dere er utrolig vakre å se på, sier Andersson i det han setter punktum for dagens kurs.

–⁠ Det er lettere å lære bort tango her enn andre steder. Studentene er så musikalske i utgangspunktet, sier Ligaard.

Andersson er enig.

–⁠ Disse studentene har fantastiske forutsetninger. De har en forståelse for dynamikk og kroppsspråk som ikke andre har. På denne korte tiden har de blitt fine dansere, sier han.

–⁠ Dansen er sikkert vanskeligere enn den ser ut til å være?

–⁠ Neida. For jenter er det bare å la seg føre. Jeg kan vise deg noen grunnsteg, sier Kafkas, og tar tak i journalisten. Noe forfjamset lurer jeg på hvor jeg skal gjøre av presseblokken mens jeg prøver å følge Kafkas’ bevegelser.

–⁠ Du går forover når jeg går bakover, sier han.

Og jeg merker at Kafkas har rett. Det er ikke så vanskelig. Så lenge man har en god fører.