Lett og munter elskov

Med tidsmaskin gjennom århundrene til flørtende rokokko, høye glass og operaball.

–⁠ Det er noe magisk ved det å leve seg inn i en annen rolle, sier informatikkstudent John Enok Vollestad.

Sammen med 40 andre studenter er han på forberedelseskurs til lørdagens operaball. Gamle festsal er pyntet for anledningen. Harpespillende engler på veggen og lysekroner i taket. Stilletthæler slår mot parketten.

–⁠ Skal det være en elskovsdrikk kanskje? sier vertinnen som tar imot deltagerne.

Det er passende nok sesongpremieren på Elskovsdrikken av G. Donizetti årets operaball skal overvære.

Operaen handler om fattige Nemorino som lar seg forlede til å kjøpe billig vin i den tro at vakre Adina skal falle for ham. Forelsket blir hun først når Nemorino arver sin rike onkel, men sistnevnte er overbevist om at det er vinens kraft som gjør henne mer føyelig.

Pompøs dans

–⁠ Vi velger stilen på ballet etter operaen, derfor er det nå den pompøse rokokkotiden deltakerne skal opplæres i, sier leder Liv Selfjord.

Operaballet er en tretten år gammel tradisjon. En forelsket mat.nat.-student kjøpte operabilletter til alle sine venner og sin hjertes utkårede. Hvert år drar ballet til seg studenter i alle aldre som vil hylle en svunnen tid. På 1700-tallet danset man den noe stive Menuetten som hadde svært kompliserte trinn og hilsninger. Den ble etter hvert for vanskelig for det franske hoff, og ved århundreskifte ble det mote å lære seg fattigfolkets runddanser. Her så vals og polka sin spede begynnelse.

–⁠ I fjor drakk folk vann hele natten for å holde ut all dansingen. Vi håper på tilsvarende interesse i år, sier Seljord.

En garde

Blir en mann streifet av sjalusi på dansegulvet er slag med hansken utfordringstegn og kården brukes som våpen.

–⁠ Hold kården opp foran deg, slik ja, sier instruktør Harald Irgens-Jensen.

Fortvilet prøver han å få kursdeltagerne til å innta riktig forsvarsposisjon. Lydene av kårder som slår mot hverandre minner om musketerer i heftig kappestrid, og kler kanskje ikke de jeanskledde guttene og jentene som tar i en kårde for første gang.

–⁠ Om man holder kården på riktig måte slipper man nesten å bevege seg for å styre motstanderens kårde unna. Slik, ja. Bra! skriker Irgens-Jensen, og hopper unna en kårdespiss.

Snus og luktesalt

–⁠ Nå skal vi ha litt intimopplæring i kurtise, sier Seljord. Deltagerene får innføring i flørting med speil, viftens språk og korrekt plassering av skjønnhetspletter. Hvor jentene plasserer føflekken sier mye om hvilken kvinnetype de er. Alt fra frekk til dydig kan den lille sorte flekken signalisere.

–⁠ Et sjakktrekk var å by en kvinne på en klype snus, forteller leder for Operaballet Liv Seljord til stor latter fra forsamlingen.

–⁠ Ja, ikke sånn ekkel våt snus som i dag da, men litt tørrsnus fra en pen liten eske som mannen hadde med seg. Så, med en galant liten bevegelse skal man sniffe snusen, og deretter avslutte med et sjarmerende lite nys, forklarer balleksperten.

Så får de fremmøtte lov til å trene seg på å gi tegn med vifter og speil. En mann må aldri henvende seg til en fremmed kvinne uten å ha blitt introdusert for henne. Kvinnen på sin side må aldri kjede mannen med prat om politikk eller vitenskap. Men sin Mozart bør hun kunne.

–⁠ Jeg tror jeg dåner, hviner en ivrig kursdeltaker, og tar seg kunstnerisk til hodet.

–⁠ Hjelp, stotrer en handlingslammet partner, og kursleder Seljord må trø støttende til med den obligatoriske boksen med luktesalt. Et lite dryss under nesen og partneren er raskt på bena igjen.

Gift og uforskammet

John Enok Vollestad har funnet frem til sin balldronning for kvelden. Sammen med kjæresten Jana Lieping har Vollestad vært på Norsk Film for å leie kostymer til den store kvelden. Selv om prisen er stive 1000 kroner kvelden for to personer, tror begge at det er verdt investeringen.

Hva lærer dere på dette kurset?

–⁠ Mye om skjønnhetsflekker i alle fall, ler Lieping. Hun er opprinnelig fra Latvia, og ble nysgjerrig på Operaballet siden man ikke har mye av den slags i hennes hjemland.

–⁠ Har du bestemt deg for hvor du skal plassere skjønnhetsflekken?

–⁠ Ikke helt, men jeg lurer på om kanskje «gift og uforskammet» kunne være et godt valg, sier hun,

–⁠ Er dere ikke litt redde for andres flørtende blikk?

–⁠ Nei. Vi får passe godt på hverandre, og ikke komme opp i noen dueller i løpet av kvelden, sier Vollestad.

Lett flørt

@txt- Dette er moro! Det er vår lek! Vi flykter inn i en annen verden, og flørter lett hele natten, før vi våkner opp i hverdagen med varme minner fra kvelden før, sier førstemadam Seljord.

Mange tidligere studenter vender også tilbake operaballet etter at de for lengst har gjort seg ferdige med utdannelsen.

–⁠ Vi vil være med på å vekke interessen for klassisk kultur og gi folk anledningen til lære litt mer om en svunnen tid.

–⁠ Er det drømmen om Askepott som driver dere?

–⁠ He-he. Det er nok det! Vi prøver å formidle opera som kunst til studenter, samtidig som det skal være moro også, sier Seljord.

Viftens språk

Med lukket vifte

Spissen av viften holdes mot:

–⁠ pannen: «Du må være gal»

– øret: «Du må ikke si dette til noen»

–⁠ nesetippen: «Jeg stoler ikke helt på deg»

–⁠ leppene: «Hysj, noen kan høre oss»

–⁠ høyre kinn: «Ja»

–⁠ venstre kinn: «Nei»

Med åpen vifte

– øynene skjult bak helt oppslått vifte: «Jeg elsker deg»

–⁠ viften senkes langsomt til spissen peker mot gulvet: «Jeg avskyr deg»