Vil ha minstekrav for undervisning
Studentrepresentant Mari Mamre mener studentene bør ha regelfestet krav på et visst antall undervisningstimer per emne.
Undervisningstilbudet har fått lide når Universitetet i Oslo (UiO) må stramme inn. De siste årene er bruk av time- og hjelpelærere redusert med 40 prosent på hele universitetet.
– Det er for mye, sier Mari Mamre, studentrepresentant i universitetsstyret.
Nå tar hun til orde for å innføre et minimumsmål på hva du som student kan kreve av undervisning, for å forhindre ytterligere kutt. Per i dag eksisterer det ingen regler som sier hvor mye undervisning en student har rett på i et emne.
– Ved å gi slike instruksjoner til fakultetene, kan vi forhindre at det kuttes i antallet slike timer, sier Mamre.
Hun vil imidlertid avvente resultatet fra den årlige studentundersøkelsen «Studentspeilet» før hun gir et konkret svar på hva et minimumskrav bør omfatte. Dermed vil forslag tidligst bli en realitet i 2011, ettersom UiOs årsplan for 2010 er så godt som ferdig.
– Vi må ta sikte på hva som blir kartlagt i undersøkelsen, og avveie ressurser mot ønsker. Det er vanskelig å si hva kravet skal være, men at alle førsteårsstudenter har krav på minimum én veiledningstime i semesteret bør være et uttalt mål. Ikke alle nye studenter vet hva de går til, og behovet er ekstra stort for denne gruppen, mener Mamre.
– Kan være vanskelig
Studentenes andre representant i universitetsstyret Anders Venner Rindal er usikker angående å innføre et minimumskrav.
– Det er i utgangspunktet en god idé, men jeg har ikke lyst til å kommentere noe før det kommer opp som en sak, sier Rindal.
Rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen, er enig med Mamre i at kuttene ikke må skje i undervisningen. Han peker imidlertid på at et slikt krav kan være problematisk.
– Universitetsledelsen er meget bevisste på at undervisningen ikke må bli en salderingspost i dårlige økonomiske tider. Om det skal formuleres noen minimumskrav, må vi diskutere nærmere. Det kan være vanskelig å gjennomføre på grunn av forskjeller mellom fakultetene, sier Ottersen.
Undervisningssatsing gir klingende mynt
Selv om minstemålet ikke blir en realitet i 2010, er studiekvaliteten et satsningsområde i årets årsplan.
– Vi har satt opp studiekvalitet i årsplanen som et av områdene som vil bli prioritert høyere. Vi er bekymret for den utviklingen som vi har sett. Det har til nå vært mye fokus på forskning. Vi må sette mer trykk og fokus på undervisning. I årsplanen er det planlagt å reversere de kuttene som til nå har blitt gjort, sier Marianne Mancini, økonomidirektør veed UiO.
Mamre mener også at en satsing på undervisning kan gi mer økonomisk støtte enn en satsing på forskning.
– Dersom man får økt antallet avlagte studiepoeng per student, så vil det være mye mer økonomisk effektivt for universitetet enn det doktoravhandlinger og forskning vil være, forklarer Mamre.