Vil ha mykere inkasso
Norsk Studentunion vil frata Statens Innkrevingssentral ansvaret for innkreving av studiegjeld.
– Alle kan havne i situasjoner som gjør at de ikke kan betale ned studielånet sitt på normal måte, selv om de på papiret burde være i stand til å nedbetale gjelden, sier Per Anders Torvik Langerød, velferdspolitisk ansvarlig i Norsk Studentunion (NSU), som frykter at personlig tilrettelegging skal falle vekk til fordel for inkassovirksomhet.
Siden 1. januar 2006 har Statens innkrevingssentral (SI), som blant annet sørger for innkreving av alle økonomiske krav fra politiet, tatt seg av innkreving av gjeld fra lånetakere som i særskilt grad har misligholdt sine studielån. NSU skriver i en høringsuttalelse vedtatt på Landsstyremøtet sist helg at ansvaret for administrasjon og innkreving av gjeld bør overføres til Lånekassen selv. I høringsuttalelsen peker NSU på at SIs myndighet til å kreve inn gjeld med midler som trekk av lønn og trygd går på akkord med studentenes særstilling som samfunnsgruppe.
– Studiegjeld skal ikke sidestilles med vanlig gjeld, sier Jens Maseng, leder i NSU.
Han mener at personer med unormal studieprogresjon og ufordelaktige personlige forhold kommer uheldig ut av den nye ordningen.
– At Lånekassen skal få mindre administrativt arbeid burde være mindre viktig enn å opprettholde en raus nedbetalingsordning med rom for enkeltindivider med nedsatt betalingsevne, sier Maseng.
Mens NSU blant annet er skeptiske til at SI har innsyn i personopplysninger, mener leder for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Ine Marie Eriksen Søreide, at dette er en fordel. Hun mener SIs tilgang til personopplysninger gjør at de i samarbeid med Lånekassen er i stand til å skreddersy nedbetalingsplaner for den enkelte.
– Tidligere var praksisen til Lånekassen at man sendte purring etter purring, uten å vite noe om lånetakerens andre økonomiske forpliktelser. Med SIs innsikt i relevante personopplysninger kan man se et helhetlig bilde av studentens økonomiske situasjon og sammen med Lånekassen utarbeide en optimal nedbetalingsplan for den enkelte student, sier Søreide.
Liv Simonsen, regionsdirektør for tilbakebetaling og innkreving ved Lånekassen i Oslo, mener at det uansett kun er et fåtall som får med SI å gjøre.
– Det er rundt 10 prosent av våre kunder som sliter med å betale tilbake studielån etter endt studie, sier Simonsen.