Hvor mye tid bruker studenter på studiene sine?
Gjennomsnittsstudenten bruker omtrent en full arbeidsuke på studiene sine. I tillegg kommer deltidsjobben.
Den siste måneden har søkelyset vært på hvor mye studenter faktisk jobber. En undersøkelse i januar fant at forelesere flest verken er imponert over [kunnskapsnivået eller arbeidsmoralen til egne studenter](3).
Mandag morgen presenterte Marianne Andenæs, leder av Norsk Studentorganisasjon (NSO) og Ole-Jacob Skodvin, analysedirektør i NOKUT, det nærmeste vi kommer fasiten, nemlig resultatene av det årlige Studiebarometeret. Ett av spørsmålene som er besvart er hvor mye tid studentene bruker på studiene sine.
Mer om Studiebarometeret: Studenter er greit fornøyde med undervisningen
– Hvert år blir det ganske mye oppmerksomhet om tidsbruk. Kan man endelig avvise myten om at studenter er late? spør Andenæs på pressekonferansen.
Skodvin svarer at studentene i gjennomsnitt bruker 35,5 timer i uka og dermed ligger på det europeiske gjennomsnittet.
Lest denne? Fire foreleseres ærlige mening om dagens studenter
Full arbeidsuke
Det er tilsynelatende en liten økning fra de siste to årene da tallene henholdsvis var 35 timer og 34,4 timer.
17,2 timer blir brukt til organiserte læringsaktiviteter og 18,7 timer blir brukt til egenstudier.
Samtidig svarer studentene at de arbeider 7,2 timer i uka (betalt arbeid) ved siden av studiet, en drøy time mindre enn for ett år siden. Totalt jobber altså gjennomsnittsstudenten 42 timer og 42 minutter i uka.
Deltidsarbeid skader karakterene: Ni av ti studenter har deltidsjobb eller får økonomisk støtte hjemmefra
Store forskjeller
Det kommer neppe som en overraskelse at det er store forskjeller på hvor mange timer studenter legger ned på lesesalen.
De som rapporterer at de jobber mest studerer odontologi (49,7 timer i uka), arkitektur (49), politi (45,1), medisin (44,3) og kultur (42,2).
På den andre siden av listen finner vi studenter på sosiologi (24,7), antropologi (28,3), pedagogikk (28,3), språk (28,8) og historiske og filosofiske fag (29).
Dersom vi fjerner organiserte læringsaktiviteter fra totalen, troner arkitektur- (30,2) og jusstudentene (29,5) på toppen
Kommentar: Det er helt rasjonelt å ikke overprioritere lesingen