Stort sprik i trivsel
Sosialøkonomene stortrives sosialt, mens historikerne ikke får venner. Årets Stud.mag.-undersøkelse avslører store trivselsforskjeller mellom fagene på UiO.
– En femmer! Helt klart en femmer!
Mirjam Snåre (20) og Rasmus Bøgh Holmen (20) gir det sosiale miljøet på studiet sitt toppkarakter. De er bachelorstudenter på samfunnsøkonomi, et av studiene som har kommet godt ut på sosialt miljø i Stud.mag-undersøkelsen. De to tallknektene trekker fram fadderordningen som et viktig middel for å bli kjent med folk, men forteller også at det arrangeres en rekke fester, turer og faglige debatter i regi av festforeningen Frederik.
– Det er lett å få venner her. Vi har mange flere felles fag de første semestrene enn på en del andre programmer, og det tror jeg helt sikkert gjør det lettere å komme i kontakt med medstudenter, sier Snåre.
Godt samhold
Hele 35 prosent av bachelorstudentene på samfunnsøkonomi oppgir at de er svært fornøyde med det sosiale miljøet på studiet, og 26 prosent er litt fornøyde. Sammen med studentene på farmasi og på master i historie er samfunnsøkonomene blant de mest fornøyde studentene på UiO når det gjelder det sosiale.
President i fagutvalget for samfunnsøkonomi Sigbjørn Aabø tror årsaken er at studiet er såpass lite.
– Jeg tror det er lett å bli kjent med folk, vi har et ganske godt samhold, sier Aabø.
Også han roser studiets festforening Frederik.
Historikere får ikke venner
Mens 70 prosent av bachelorstudentene i samfunnsøkonomi svarer at de er litt eller svært tilfredse med muligheten for å få venner på studiet, havner historikerne på andre siden av tilfredshetsskalaen. Bare 28 prosent syns det er lett å få venner på bachelorprogrammet i historie. Det er det laveste av alle de spurte studiene i undersøkelsen.
Kristin Alsvik (21) er student på programmet. Hun tror det kan komme av at historie er et stort program, der man tar ulike fag. Samtidig påpeker hun at det arrangeres fester og turer, og quiz i kjelleren.
– Men tror du det er enkelt å gå alene på et av disse arrangementene hvis du ikke kjenner noen på studiet du kan gå sammen med?
– Nei, det tror jeg ikke! Det ville i hvert fall jeg synes var vanskelig, sier Alsvik.
Hun forteller at de har seminarundervisning i alle fag, men at den sjelden danner grunnlag for sosial utvikling.
Kun 23 prosent av de spurte historiestudentene på bachelornivå sier de er litt eller svært fornøyde med det sosiale miljøet. Sammen med fysikkstudentene og litteraturvitenskapsstudentene på master er de blant de mest misfornøyde ved UiO.
Samholdet borte
Utdannings- og studieansvarlig i Studentparlamentet, Kristian Meisingset, tror noe av det sosiale miljøet forsvant i kjølvannet av kvalitetsreformen.
– Kullfølelsen er brutt opp. Nå er det flere små emner, og studentene står fritt til å velge når mange av emnene skal tas. Det fører til at studentene treffer nye mennesker hele tiden, og ikke rekker å stifte skikkelige bekjentskaper, sier han.
Meisingset mener mer ansvar bør ligge på seminarledere for å skape levende sosiale miljøer.
– Mange seminarledere henger nok igjen i den gamle pedagogikken. Det er viktig å få til et kontinuerlig sosialt miljø, som jo seminarene nettopp er, sier han.