VIL PROFILERE SEG: Redaktør Kristoffer Thømt Ravneberg går inn i 2010 med store ambisjoner om å gjøre Radio Nova mer kjent blant studentene.

Radio Nova får hallomann

Hallomann, musikkformatering og nye kjenningsmelodier skal trekke publikum til studentenes radiokanal i år.

Publisert Sist oppdatert

– Det viktigste vi jobber for er at folk skal vite hvem vi er. Det er mange som har hørt om oss, men det er ikke alle som vet hva de kan forvente når de skrur på Radio Nova, sier redaktør Kristoffer Ravneberg.

Og dette vil radiokanalen endre ved å innføre en fast stemme som kan kjennes igjen for lytterne.

– Det er viktig å fortelle lytterne hva som skal skje på radioen de kommende timene.

Men hallomann er ikke det eneste tiltaket som gjøres når kanalen i 2010 skal bli mer gjenkjennelig. Det planlegges nemlig også nye kjenningsmelodier, samtidig som at musikkformateringen skal bli mer gjennomtenkt og helhetlig. Dette betyr blant annet at et mindre antall låter skal spilles hyppigere.

Satsning på nettet

Tiltakene Radio Nova setter i gang er en del av en større satsning for å profilere seg blant Oslostudentene. Siden i fjor har radiokanalen opplevd en økning i antall besøkende på sine nettsider. I høst var det i snitt 14 300 unike brukere innom radionova.no i måneden, en økning på 140 prosent siden vårsemesteret. Nå skal det satses videre på nett.

– I tillegg til ny design, kommer vi til å begynne å produsere egne nettsaker med bilder og videoklipp, sier Ravneberg.

Søt indie-pop til sær metall

Også på konsertfronten vil RadioNova profilere seg i 2010. 16.-17. april går musikkfestivalen Novafest av stabelen. Her vil det i tillegg til konserter, arrangeres debatter, foredrag og teater. Men det er musikken som står i hovedsetet.

– Det blir alt fra søt indie-pop til sær metall, sier leder for Novafest, Anne Nordheim.

Radiokanalen lanserer dessuten hele to nye konsertkonsepter. Det ene er Klubb Poplogg, et månedlig indie-popspekket klubbkonsept. Det andre går under arbeidstittelen «Nova presenterer», og går ut på at musikkredaksjonen presenterer uetablerte band de har troen på.

– Vi vil vise hvor tidlig ute vi er med å fange opp unge, nye, norske band, sier Nordheim.

Powered by Labrador CMS