Her er rektorenes hemmelige tips til ferske studenter
Ny student og usikker på hva i all verden du skal gjøre nå? Her forteller tre rektorer sine beste tips for ferske studenter.
Direkte fra Arendalsuka forteller UiOs rektor, Svein Stølen, til Universitas at det aller dummeste du gjør er å bli en passiv student.
– Du må engasjere deg! Ordentlig!, sier Stølen på telefon.
Han mener at den største tabben du kan gjøre som ny student er å møte opp på forelesninger uten å ta aktivt i bruk det som blir forelest om. For noen handler det om å lese mer av pensumet, for andre å diskutere det aktivt i kollokvier.
–Var du selv på alle forelesningene?
–Neineinei! Det var mange jeg ikke var på, røper han.
Et annet tips fra Stølen er å se utenfor pensumlisten når du jobber med de ulike emnene.
– Da jeg var realfagsstudent fikk vi som regel utdelt én bok til hvert emne. Da pleide jeg å skaffe meg enda en bok, gjerne fra biblioteket, slik at jeg leste det samme faget med forskjellige tekster, sier kjemikeren.
Han har selv skrevet faglitteratur og undervist ved Kjemisk institutt.
–Det er ikke sikkert de er så forståelige heller, så jeg anbefaler alltid å bruke flere kilder, forteller han.
En av kildene du kan benytte deg av, ifølge Stølen, er faktisk ChatGPT.
– I 1979, da jeg begynte å studere, sa de at internett var kommet for å bli. Det tror jeg det i aller høyeste grad har gjort, mener han.
Nå handler det om å lære seg å bruke det på en riktig måte.
– Ikke la deg lure fordi det ikke er løsningen på alt, men det er et verktøy som kan være veldig nyttig i studietiden, sier Stølen.
Helt til slutt oppfordrer rektoren til å ha det gøy i studietiden.
– Det kan man ikke si for mange ganger. Nå har jeg til og med fått meg en øl her, så nå er jeg fornøyd, avslutter Stølen fra Arendalsuka.
Oppfordrer til faglig smisking
– Vær sykt hyggelig, så de som kanskje er flinkere enn deg både vil dele notater, tankekart og diskutere fag med deg.
Det sier Trine Johansen Meza, som er rektor på Høyskolen Kristiania. Forhåpentligvis vil tipset også føre til at du får det bedre sosialt i studietiden.
Meza studerte biologi ved Universitetet i Oslo fra 1988, og er i dag også professor i bioteknologi og helsevitenskap. Hun forteller om da hun og medstudentene hadde et både faglig og sosialt stunt i studietiden:
– Vi hadde det for eksempel veldig gøy med å gro karse i tastaturet til en professor, forteller den nåværende rektoren.
Badeandteorien
Rektor på OsloMet, Christen Krogh, mener at den beste problemløseren, til syvende og sist, vil være deg.
– Et problemløsningstips jeg og mine medstudenter fikk av en foreleser var at hvis det var et problem vi ikke klarte å løse, så skulle vi først forklare det til en fagansatt, sier Krogh.
Krogh er både utdannet sivilingeniør og har en doktorgrad i filosofi. Dersom den fagansvarlige ikke var tilgjengelig, skulle man forklare problemstillingen til en medstudent.
– Er det ikke en medstudent i nærheten så skal man forklare problemet til en vegg, mener Krogh.
Poenget med å forklare problemet til en vegg er at du forstår det enda bedre selv, og dermed iblant kommer frem til riktig løsning selv. Det kalles også “The brick wall Christheory of problem solving”. Teorien er fra boken “The pragmatic programmer”.
Der blir også “rubberducking” et omtalt begrep. Metoden handler om å muntlig forklare et problem som en del av problemløsningen. Navnet, rubberducking, refererer til en historie om en programmerer som bar rundt på en badeand vedkommende til stadighet snakket høyt til.
Krogh bruker dette eksempelet for å forklare at det å tvinge en selv til å forklare problemstillingen høyt, ord for ord, vil man forstå den bedre selv.