Sponses for millioner
Mens studentforeningen på BI håver inn rundt tre millioner kroner i sponsorinntekter i 2009, må de fleste student- og fakultetsforeningene klare seg uten sponsormidler.
Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo (SBIO) troner suverent på toppen av lista over studentforeninger innenfor Studentsamskipnaden i Oslo (SIO) som mottar sponsorpenger fra eksterne aktører. Det er ikke uten grunn.
– Vi har en egen markedsavdeling og næringslivsutvalg som skal ha en overordnet oversikt over all kontakt studentforeningen har med næringslivet, sier Preben O. Strand, økonomiansvarlig og nestleder i SBIO.
Han mener sponsoravtalene er helt nødvendige for BI når det kommer til å drive velferd for sine 8000 studenter.
– Vi hadde overhodet ikke kunnet tilby studentvelferd på dagens nivå og til så mange uten samarbeidet med næringslivet, sier Strand.
Måtte kuttet drastisk
Juristforeningen har i år mottatt til sammen 535 000 kroner fra sine sponsorer Aktiv eiendomsmegling og advokatfirmaet Wikborg & Rein.
– Vi retter oss mot en spesifikk yrkesgruppe, og advokatfirmaene har råd til å sponse oss, sier leder i Juristforeningen Mette Grøvdal, for å forklare de store sponsorinntektene.
– I dag kan studentene for eksempel delta på skihelger på Gol, konserter og annet til en langt billigere pris enn det egentlig koster å arrangere. Vi hadde vært nødt til å kutte drastisk i aktiviteter hvis vi ikke hadde sponsorer, sier Grøvdal.
Sponsor holder forelesninger
Sponsorene får til gjengjeld annonsere i magasiner i forbindelse med arrangementer, reklame på flyveblad og lignende. Hovedsponsor Wikborg & Rein holder forelesninger med pensumrelatert stoff med kort presentasjon av eget firma og logoer godt synlig.
Det mener studentpolitikere i Venstrealliansen er problematisk.
– Det er ikke positivt at det kun er sponsorfirmaene som får promotere seg selv som arbeidsgivere på bekostning av andre firmaer, sier leder Ingrid Tungen, som selv er juss-student.
Venstrealliansen er prinsipielt imot all type reklame på campus, selv i rekrutteringssammenheng fra potensielle arbeidsgivere. Tungen ønsker imidlertid ikke å kritisere Juristforeningens valg om å ta imot sponsorpenger.
– Det er klart at man må ha penger for å kunne drive en studentforening best mulig, dermed er det vanskelig å se hvordan Juristforeningen kan gjøre det annerledes.
– Vanskelig å få sponsorer
De aller fleste studentforeningene Universitas har vært i kontakt med, har aldri tenkt tanken om å søke eksterne sponsorer. Realistforeningen ved Det matematisk-naturvitenskapelig fakultet forsøker, men mener sponsing er vanskelig å få til.
– Vår erfaring er at det har blitt mye arbeid fra foreningens side, mens de enkelte bedriftene ikke er interesserte i sponse særlig mye, sier Liv-Elisif Kalland, formann i realistforeningen.
Kulturstyret, som bevilger midler til studentforeningene, sier at de stiller seg positive til sponsing, og opplyser at det ikke påvirker bevilgningene fra dem.