– Skolepenger er rettferdig
EU-kommisjonær Jan Figèl mener skolepenger vil bidra til mer rettferdig utdanning. Han får kraftig motstand fra Den europeiske studentunionen ESIB.
Skolepenger vil ikke føre til økte sosioøkonomiske forskjeller, men tvert imot gi en mer rettferdig tilgang til høyere utdanning, hevder Jan Figèl, EU-kommisjonær for utdanning, opplæring, kultur og flerspråklighet. Han har ledet arbeidet med en rapport som fastslår at EU-land i fremtiden kan kreve skolepenger av studenter, slik Universitas skrev for to uker siden. Figèl påpeker at man ikke må se på rapporten som et absolutt krav om skolepenger.
– Rapporten er snarere et innspill for medlemslandene til å bedre deres utdanningssystem på høyere nivå, sier han.
Det er formann i The national unions of students in Europe (ESIB), Justin Fenech, sterkt uenig i. ESIB er paraplyorganisasjonen til 50 nasjonale studentunioner fordelt på 37 land, deriblant Norsk Studentunion.
– Om man ser på Australia og England, viser statistikk at antall underrepresenterte grupper som studerer ikke har økt etter at skolepenger ble innført, hevder Fenech, som mener rapporten har flere ulogiske brister.
– Skolepenger er den eneste løsningen som kommisjonen foreslår for å øke kvaliteten på høyere utdannelse. Rapporten nevner ikke at blant annet de skandinaviske landene har tilnæmet gratis utdanningssystem og likevel oppnår gode resultater.
Videre er Fenech sterkt uenig i at innføring av skolepenger vil føre til mer effektive studenter, og viser til Malta, hvor han selv studerer, som et eksempel.
– Her gir staten ulike former for stipend og støtte, noe som har ført til et aktivt studentmiljø og lave drop out-tall. I land hvor universitetene belager seg på skolepenger, er ikke dette tilfelle, hevder Fenech.