Medlemsboom senket ølinntekter
Det Norske Studentersamfund doblet medlemstallet i 2008. Det ga mye pilsrabatt.
Ifølge daglig leder i Chateau Neuf Servering (CNS), Kalle Fostervoll, går det mot negativt resultat på 50 000 kroner i regnskapet for ølteltet sist høst. Det er en nedgang på nærmere 100 000 kroner siden i fjor, da baren ga et plussresultat på 50 000 kroner.
Ølteltet reises på Fredrikkeplassen på Blindern ved hver semesterstart, og driftes av CNS som har ansvaret for all bardrift til Studentfestivalen i Oslo (STUDiO). Hovedgrunnen til nedgangen skyldes at Studentersamfundet har doblet antall medlemmer siden 2007, fra rundt 2500 medlemmer til over 5000 i 2008. Dermed ble det solgt mer pils til medlemspris, men det forklarer ikke hele inntektssvikten. Det ble også solgt mindre øl totalt i de ni dagene ølteltet holdt åpent.
– Må dere sette opp prisen neste år?
– Resultatet handler ikke bare om pris. Vi vet ennå ikke helt hva vi skal gjøre neste år, sier Fostervoll.
Chateau Neuf Servering har fire serveringssteder under STUDiO. Dette omsatte de for i 2008 (tall for 2007 i parentes):
- Ølteltet: 745 000,- (892 000,-)
- Glassbaren: 702 000,- (646 000,-)
- Kjelleren (Betong og Klubbscenen): 298 000,- (269 000,-)
- BokCaféen 162 000,- (143 000,-)
Koselig underskudd
– Det slår inn at Studentersamfundet har doblet medlemsmassen, gjennomsnittsprisen for øl i 2008 gikk ned sammenlignet med 2007. Dekningsgraden for øl gikk ned med 2,28 prosent, sier Fostervoll. Det betyr at baren tjener mindre per solgte halvliter.
– Dette er en veldig koselig måte å få mindre inntjening på, understreker Fostervoll.
Ølteltet huser baren som skjenker mest øl under STUDiO, men svakere besøkstall har også svekket det totale salget. Ølteltet solgte i 2008 rundt 10 000 liter øl, mot 12 000 liter i 2007.