Sunn skam: Christoffer Døhlen verner om det uspiste eplet.
Sunn skam: Christoffer Døhlen verner om det uspiste eplet.

Kristne studenter uenige om sexmeta­forer

Henriette Apenæs Smeby mener sexmetaforer i enkelte kristne miljøer pålegger unge skam. Christoffer Døhlen mener skammen kan være bra.

Seksualiteten din er et eple som du skal gi til din ektefelle når du gifter deg. Men hver gang du har sex, tar noen en bit av eplet. Hvem vil vel gi ektefellen sin en epleskrott på bryllupsnatten?

Metaforer som denne er blitt brukt av enkelte kristne forkynnere for å oppfordre unge til å vente med sex til ekteskapet.

Dem tok jusstudent Kristine Gripsgård et oppgjør i en kommentar i Vårt Land forrige måned. Det satte i gang en lengre debatt i avisen.

Universitas møter Henriette Apenæs Smeby, fungerende leder i Norges kristelige studentforbund (Forbundet), i kapellet tilknyttet deres kontorer i Oslo sentrum. Hun studerer fysikk i Ås, men bor i Oslo.

–⁠ I frikirkeligheten står oppfordringen med å vente med sex før ekteskapet i tråd med deres bibeltolkning. Problemet, slik vi ser det, er bruken av metaforer, sier Smeby.

Smeby mener slike metaforer er skadelige, fordi de fokuserer på skam, fremfor opplysning.

Selv mener hun ikke at det er nødvendig å vente med samleie før ekteskapet.

–⁠ Jeg trenger ikke et ekteskap for å sette trygge rammer for mitt seksualliv, sier Smeby.

Les også: Haakon (27) installerte peis for å spare strøm

–⁠ En universell moralsk regel

Christoffer Døhlen har et litt annet syn på sex og ekteskap. Han er katolikk, filosofistudent og medlem av Foreningen for alle konservative studenter (Faks).

–⁠ Skam kan være et sunt signal på at du gjør noe galt

Christoffer Døhlen, student

–⁠ Mitt syn er at seksuelle handlinger er reservert for ekteskapet. Det er en universell moralsk regel, sier han.

Døhlen er enig med Smeby i at en slik seksualmoral kan føre til skam. Han er derimot ikke enig i at skam er noe negativt.

–⁠ Jeg vil si at skam kan være et sunt signal på at du gjør noe galt, sier Døhlen.

Han skjønner poenget med metaforen om epleskrotten, men mener at det kanskje finnes bedre metaforer. Han forteller at den katolske kirken ser på jomfrudom som en vakker egenskap.

–⁠ Jomfrudommen er noe veldig vakkert, en slags gave som man vil verne om. Man ser på det som trist om den jomfrudommen skal bli ødelagt før ekteskapet, sier Christoffer Døhlen.

–⁠ Så det er en gave man vil gi til sin ektefelle?

–⁠ Det vil jeg si, ja.

Snevert: – Det finnes mange flere måter å forkynne om sex på enn å bare snakke om ekteskap og venting, sier Smeby og trekker frem spørsmål om samtykke.
Snevert: – Det finnes mange flere måter å forkynne om sex på enn å bare snakke om ekteskap og venting, sier Smeby og trekker frem spørsmål om samtykke.

Balansegang

Forbundet-leder Smeby mener det er en balansegang i det å forkynne om å vente med sex til ekteskapet. Hun har selv opplevd det som positivt at kristne ledere har snakket åpent om egen venting.

–⁠ Når man er 15-16 år, får man plutselig tredd over seg at sex er noe man skal ha. For å være vellykket, for å være attraktiv – for å være bra nok. Da var det godt å se unge voksne stå der og si at «dette her har jeg tatt som et valg. Og jeg har valgt at disse rammene som jeg vil ha for seksuallivet mitt, er i et ekteskap», sier Smeby.

Problemet oppstår, ifølge henne, når å vente med sex til ekteskapet blir et slags idealbilde til etterfølgelse, og når dette er den eneste stemmen unge kristne møter i sine menigheter.

–⁠ Jeg trenger ikke et ekteskap for å sette trygge rammer for mitt seksuelle liv

Henriette Apenæs Smeby, student og fungerende leder i Norges kristelige studentforbund

–⁠ Det forkynnes mye om sex i konfirmantundervisning, der ungdommer er i en sårbar fase, av forbilder de unge ser opp til, sier hun.

Forbundet-lederen mener også at skremselsbildene går mest utover kvinner.

–⁠ Mye av disse metaforene er jo rettet mot kvinner, eller treffer kvinner hardest. Og i mange miljøer deler man jo ofte opp mellom gutter og jenter, sier Smeby.

Hun er kritisk til en slik inndeling når man skal snakke om sex med ungdom. Da kan jentesamtalene gjerne bli mer skampreget, tror hun.

Smeby mener det fort blir en polemikk mellom kirkelige fellesskap der det forkynnes at man skal vente med sex til ekteskapet, og seksualmoralen i den øvrige befolkningen.

–⁠ Tenker du at formidling om venting kan være et fint supplement til et ellers liberalt samfunn?

–⁠ Jeg tror at kirken bør, og kan, være en mellomting. At den kan forkynne og snakke om sunn sex, sier Forbundet-lederen.

Smeby mener det er viktig at kirken tør å forkynne sunt om sex, men mener at det noen steder er feil fokus på hva man forkynner om.

–⁠ Det finnes mange flere måter å forkynne om sex på enn å bare snakke om ekteskap og venting. Man kan snakke om samtykke, om grenser. Forkynnelse om sex har hatt en tendens til å redusere sex til heterofilt samleie, og man mister begreper som begjær og nytelse og drifter. Man trenger jo forkynnelse som kan snakke om det, sier hun.

Spis opp: Henriette Apenæs Smeby er sinna på epleskrottmetaforen.
Spis opp: Henriette Apenæs Smeby er sinna på epleskrottmetaforen.

Les også: –⁠ Vår evne til refleksjon er best på morsmålet

–⁠ Det er umoralsk

Christoffer Dølen står fast ved at seksuelle aktiviteter bør foregå i ekteskapet.

Han mener at å ønske seksuelle handlinger i seg selv ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Det som er utfordrende, er når ønsker blir til begjær, som igjen kan overskygge ens egne moralske prinsipper.

–⁠ Det katolske synet er at den seksuelle handlingen har som primær funksjon og hensikt å få barn. Og for at det skal gjøres i tråd med sitt endemål, må man tilrettelegge for der. Det er det ekteskapet primært er til for, sier Dølen.

–⁠ Hvorfor er dette fortsatt så viktig, med moderne prevensjonsmidler?

–⁠ Vi vil si at å ha seksuelle handlinger uten å være åpen for liv vil være å misbruke den seksuelle handlingen, sier Dølen.

Han mener at den biologiske funksjonen med seksuelle handlinger er å få barn. Dermed går man imot poenget med det seksuelle dersom man bruker prevensjonsmidler, ifølge han.

–⁠ Men inkluderer seksuelle handlinger også onanering?

–⁠ Det er umoralsk, ja, sier han.

–⁠ Så alt av seksuelle handlinger utenfor rammen av ekteskapet er galt?

–⁠ Ja, alt utenfor rammen av ekteskapet mellom mann og kvinne, understreker Dølen.

Sjansespill

Sexolog og forfatter Gro Isachsen har lite til overs for metaforer i kristen seksualmoral.

–⁠ Den metaforen om at kvinner blir som en epleskrott? Den er grusom. Epleskrott er en negativ betegnelse, nesten så ille som det går an å få.

Isachsen mener at det å vente er risikabelt, ettersom man ikke får testet den seksuelle kjemien før man er gift.

–⁠ Jeg møter jo dem som har ventet. Når de treffes og endelig skal ha sex etter at de er gift, passer de rett og slett ikke sammen seksuelt. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn.

Sexolog Isachsen mener det er skummelt å betegne sex som synd. Hun forteller at hun møter mange katolske jenter fra strenge, katolske land. Selv om de går vekk fra kyskheten og har sex med en kjæreste, henger fortsatt de strenge reglene igjen i dem. Isachsen sier at det som henger igjen fra en oppdragelse der sex blir sett på som synd, kan være veldig vondt og sitte lenge.

Hun peker på at det finnes sexpositive forum for kristne, og håper at disse også kan være en rettesnor for andre kristne. Hun sier at folk gjerne må snakke om eget sexliv, så lenge det ikke gjøres på en fordømmende måte.

Isachsen sier at mange som har spart det seksuelle til ekteskapet, sliter med sexlivet når de først er gift. Hun mener skammen og synden som er knyttet til sex, er så sterk at den henger i selv når det ulovlige skal være lov.

–⁠ Det å kunne tro at plutselig skal det være lov: Den tankerekken holder ikke. Det er veldig mange som sliter med det her, sier hun.

Les også: Slik der det nye studenthuset ut