"Men akkurat hensynet til at det er så stressende for foreleserne å måtte lære seg digitale verktøy, er ikke er argument vi kan ha noe respekt for," skriver Alina Krogstad.
«Men akkurat hensynet til at det er så stressende for foreleserne å måtte lære seg digitale verktøy, er ikke er argument vi kan ha noe respekt for,» skriver Alina Krogstad.

Skal lærerne slippe å lære?

«Etter at koronatiltakene stoppet og vi gikk tilbake til normalen, har det blitt helt slutt på digitale tilbud i enkelte fag ved Universitetet i Oslo,» skriver Alina Krogstad i dette innlegget.

At det er stressende for noen forelesere å måtte lære seg digitale verktøy, er ikke noen grunn til å gi dem fritak. Når du jobber i en læringsinstitusjon, må du tåle å måtte lære deg noe nytt.

Etter at koronatiltakene stoppet og vi gikk tilbake til normalen, har det blitt helt slutt på digitale tilbud i enkelte fag ved Universitetet i Oslo. Når vi studentene klager til institutt- og fakultetsledelse, har vi fått høre at det skyldes at mange forelesere sliter med å bruke Zoom og synes det er vanskelig å bruke utstyret i forelesningssalen. Forelesernes manglende kunnskaper på dette området gjør at et krav om at de skal bruke det, fører til betydelig stress for dem, blir vi fortalt.

Du kan ikke jobbe i en læringsinstitusjon og samtidig ta avstand fra læring når det er du selv som må gjøre det

Les også: «Åpent brev til generasjon Rundlurt»

Dette kan ikke vi studenter akseptere. Når elever fra videregående starter ved UiO, forventes det at de i løpet av den første måneden skal lære seg Studentweb, Canvas, Devilry, Inspera, Oria/Bibsys og den til tider kryptiske navigasjonen på uio.no. Det forventes at de jevnlig skal sjekke en e-postadresse de fleste ikke aner at de har fått. Og tabber de seg ut på noe av dette, kan det koste dem studieretten. I møte med et helt nytt læringsopplegg og et ofte fryktinngytende pensum kan det neppe være tvil om at de mange digitale verktøyene studentene må lære seg, fører til stress. Men man får ikke fritak av den grunn.

En annen ting som påfører mange studenter stress, er det evige maset om at vi må gjøre gruppearbeid. Gruppearbeid sprer seg som en sopp på enkelte institutt, og snart er det gruppearbeid i alle fag på enkelte studieretninger. Når vi studentene klager på at å stadig måtte jobbe med nye personer gir økt arbeidsbelastning i faget og stress, får vi høre at vi har så godt av å lære samarbeid, og at jo vanskeligere gruppesamarbeidet er, jo større læringsmulighet er det. Kan vi ikke svare foreleserne som sliter med digitale verktøy, på samme måte? Det er når noe er vanskelig, man virkelig kan lære noe. Og foreleserne fortjener da virkelig de samme ubehagelige læringsmulighetene som oss studenter, ikke sant?

Nå skal det sies at det også finnes andre argumenter for at mange av de digitale tilbudene har falt bort etter korona. Dem kan vi godt ha forståelse for og være med på å finne løsninger på. Men akkurat hensynet til at det er så stressende for foreleserne å måtte lære seg digitale verktøy, er ikke er argument vi kan ha noe respekt for. Du kan ikke jobbe i en læringsinstitusjon og samtidig ta avstand fra læring når det er du selv som må gjøre det.

Les også: «Nei – studiestøtten er ikke nok»