Lei: Mina Noodt og Ella Tronstad er studenter ved UiO. De har fortsatt mye digital undervisning.
Lei: Mina Noodt og Ella Tronstad er studenter ved UiO. De har fortsatt mye digital undervisning.Tuva Skare

Sitter fast på Zoom

Avstandskravet for undervisning i høyere utdanning er fjernet. Forelesningssalene fylles opp. Men Ella (20) og Mina (20) må fortsatt tilbringe mye av tiden på Zoom.

–⁠ Vi går inn i tredje semester med digital undervisning. Det vil si at minst halvparten av bachelorgraden vår vil være digital, sier Mina Noodt (20).

Sammen med Ella Tronstad (20) går hun andreåret på utviklingsstudier ved Universitetet i Oslo (UiO). Da de begynte på studiene i fjor var koronarestriksjonene på sitt strengeste. Selv om regjeringen nylig fjernet kravet om én meters avstand i undervisningssituasjoner i høyere utdanning, har de to UiO-studentene fremdeles nesten bare digital undervisning.

Sitter fast på Zoom

For selv om universitetet i utgangspunktet hadde planlagt for Zoom-undervisning, har studenter i flere emner gått tilbake til fysisk undervisning etter at meterkravet ble fjernet. Men det gjelder altså ikke alle.

Noodt mener at de har blitt bortprioritert.

–⁠ Universitetet har sagt at de vil prioritere førsteårsstudentene, men det er kjipt for oss som selv var førsteårsstudenter i fjor, uten at vi fikk fysisk undervisning av den grunn, legger hun til.

Tronstad og Noodt sitter igjen med en følelse av at beslutningstakerne ikke bryr seg nok.

–⁠ Det virker ikke som at de legger inn noen innsats, slik at vi skal kunne få fysisk undervisning. For eksempel er det noen emner med få deltakere, kanskje 40 til 50, maks. Der burde det ikke ha vært vanskelig å være litt fleksibel, sier Noodt, før hun fortsetter:

–⁠ Jeg føler egentlig at i fjor, da korona var verst, var beslutningstakerne enda mer på ballen enn de er nå, for å tilrettelegge for fysisk undervisning. Nå føler jeg at de har gitt oss opp.

Studentene understreker at de forstår at situasjonen også er vanskelig å håndtere for beslutningstakere. De sier at de selv har møtt på forelesere som har sagt at de er lei seg for at det ikke er fysisk undervisning. Det gir håp om at ting normaliseres.

Likevel sier Tronstad at hun ser en kontrast mellom de videregående skolene og universitetet.

–⁠ Den videregående skolen har blitt sterkt oppfordret til å ta kjappe beslutninger og være fleksibel, men det virker ikke som at det samme gjelder her. Det er kjipt at man ikke kan kaste seg rundt for at studentene skal få det bedre, sier hun.

Les også: Samboerpar forskjellsbehandles innenfor egne vegger

–⁠ Det har vært tøft på psyken

At mange studenter har slitt under pandemien er en kjent sak. Resultatene av halvannet år med restriksjoner er nedslående. Studiebarometret, som undersøker opplevd studiekvalitet, stadfestet i februar i år at fire av fem studenter savnet det sosiale studiemiljøet. Resultatet var nedslående.

Studenter som må fortsette med digital undervisning i høst kan måtte leve videre med de samme forholdene. På spørsmål om hvordan det har vært å ha fjernundervisning i så lang tid, er Tronstad klar:

–⁠ Det har vært tøft på psyken. Det har vært veldig opp til en selv hva man klarer å få til sosialt, noe som har vært en utfordring for mange. På mitt studium er vi rundt femti stykker, og selv møter jeg stadig på nye personer som sier de går samme studium som meg.

–⁠ Men er det noe dere mener fakultetet kan gjøre for å bedre situasjonen?

De kan i det minste vise at de prøver. Slik det er nå, føler jeg ikke at de ser oss mer, sier Noodt. Tronstad stemmer i:

–⁠ Det virker som at beslutningstakerne tenker at vi nå bare må være vant til dette, og at vi bare må forholde oss til beslutningene som er tatt. Jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskelig å få til ting som normalt, men jeg håper at de kan gi oss litt håp om at studiehverdagen er på bedringens vei.

Halvt digital: Halvparten av bachelorgraden til Mina Noodt er digital. Hun etterlyser bedre tilrettelegging for fysisk undervisning fra Universitetet.
Halvt digital: Halvparten av bachelorgraden til Mina Noodt er digital. Hun etterlyser bedre tilrettelegging for fysisk undervisning fra Universitetet.Tuva Skare

spm: Les også: Akademika sponset fadderuka på medisin

Vanskelig å endre

Studentenes fakultet svarer på kritikken fra de to studentene i en e-post til Universitas.

«Det samfunnsvitenskapelige fakultet deler studentens ønske om mest mulig fysisk undervisning og sosiale møteplasser. Det er godt å se at universitetet igjen er fylt av studenter. Derfor har vi satt som mål i planleggingen av høstsemesteret at alle studenter, så langt det er mulig, skal sikres et fysisk undervisningstilbud, og har lykkes med å tilby opp mot 80% fysisk og hybrid undervisning på fakultet som helhet.»

Det skriver Trine Waaktaar, studiedekan ved det samfunnsvitenskapelige fakultetet.

Videre skriver hun at undervisningsplanen for høstsemesteret ble lagt i slutten av april. På det tidspunktet var avstandskravet om en meter i undervisningssammenheng gjeldende. Beskjeden om at dette kravet ville opphøre i undervisningssammenheng kom først i august.

«Fakultetet har, der det har vært rom for det, åpnet for ytterligere fysisk undervisning. UiO har en meget stor undervisningsportefølje og undervisningsrom er en begrenset resurs. Det er derfor liten fleksibilitet i undervisningsplanen etter den er lagt. Det er også svært viktig at fakultetet ikke ender tidspunkt på undervisning som studenten selv har kollisjonssikret med andre emner,» fortsetter hun.

Avslutningsvis skriver Waatkar at de har kunnet tilby en fysisk studiestart, og at fakultetet har videreført en satsning på kollokvie-fadderordningenen. De håper at dette kombinert med et åpnere campus, bidrar til at alle får et bedre høstsemester tross den pågående pandemien.

Les også: Hva vil Støre gjøre?